Eva i Skåne
När jag kommer in på bostadsområdet möts jag av en ljuvlig doft från vresrosor och andra nyponrosor som är i full blom.

Det som är tråkigt i sammanhanget är att dessa buskar är planterade i massor runt hela lekplatsen. mad.gif Det är många år sedan mina barn var i den åldern att de lekte på lekplatsen, men alla vi föräldrar har nog upplevt att barnen kommit hem gråtande och sönderrivna för att deras leksak hamnat i buskarna.

Trots doften är det bara att konstantera att rosorna är felplacerade. Antingen är trädgårdsarkitekten (om man nu använt en sådan wink.gif ) naiv och tror att taggiga buskar hindrar barn att gå in i buskarna eller så är det en sadist, som gott tycker att barnen kan få lida lite........... mad.gif
Ina
Vi skall väl hoppas att det "bara" är brist på eftertanke och inte sadism som ligger bakom vresrosplanteringar vid lekplatser. Det luktar ju onekligen fantastiskt!!!! rolleyes.gif
Kattmatte
Ursäkta men jag måste småskratta för det verkar precis som om det är samma landskapsarkitekt som ritat skolgårdarna när jag var liten. Fast då fick vi inte ha vackra rosor utan nåt hagtornsaktigt. Jag var alltid 'volontär' att hämta bollar o dyl och visst lärde man sig ta sig fram - någorlunda.
Hasse_h
Vresrosor är trevliga och fina...på avstånd. Glömmer aldrig när jag skulle hjälpa min far att gräva upp en förvuxen vresroshäck... huh.gif sad.gif wacko.gif
Fialotta
Jaha ja...det är där dom växer unsure.gif
för mina jag gjorde en mindre häck av för 3 år sedan...
växer såååå sakta och inte har dom blommat heller sad.gif
Jaha...jag får göra en lekpark åt dom tongue.gif ohmy.gif
mynta
Vi hade oxå vresrosor på våra skolgårdar. På hösten var det nyponkrig... tongue.gif rolleyes.gif
yla
hos mej är det törnrosorna som står för dofterna (på torpet), o min lilla ros som jag oroat mej för hela vintern har nu skjuti två stycken tredecimetrlånga skott från roten ,men den lär väl knappast komma i blom iår,,, men det gör inget den som vänta på nåt gott osv ,,,nästa år kanske de är stor o har blommor i vackra klasar---------- sant är att rosor doftar ljuvligt ,,,
o hemma står en vresros utanför porten o den skickar ljuva dofter så fort jag sticker ut näsan rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon