Immix
Med sorg i hjärtat konsterar jag att sambon idag har har stympat våra tre vackra pilträd. Hela kronorna är kapade rakt av och bara kala stammar återstår. Det värsta är att han själv är jättenöjd och inte alls förstår mina invändningar. Är rädd att flera träd ska gå åt. Jag får nog ta och sälja den där motorsågen! Vad ska man ta sig till om man är två som har så pass olika syn på hur trädgården ska utformas???
kerstin z5-6
Man bestämmer var och ens intresseområden .Jag sågar och borrar inte sönder min mans verktyg som jag är dålig på att hantera -Han gör inget utan att kolla med mina växter
Trädgård är MIN hobby -han har egna intressen
Bollpil ska inte beskäras alls och absolut inte på det sättet
Förstår att du inte är glad ..
RibesRubusVitis
Han kanske är skåning? Här hör hamlade pilar till kulturlandskapet...
KURT
CITAT (RibesRubusVitis @ 17-04-2007, 22:51) *
Han kanske är skåning? Här hör hamlade pilar till kulturlandskapet...

Men inte ens där använder man väl motorsåg?
Snöflinga
Stackars Immix trostar.gif Förstår hur du känner det ... jag skulle bli tokig och sälja både gubben och motorsågen på Tradera ranting.gif
Betty
Men usch så hemskt otrevligt Immix ohmy.gif , förstår att du blev både arg och ledsen! duh.gif
Min man har andra egna intressen, trädgården är mest mitt område. Han brukar hjälpa till med grävningsarbeten och annat tungt arbete. Motorsågen får han bara använda om han ska kapa ved, all beskärning sköter jag själv.
Hannifer
CITAT (Snöflinga @ 18-04-2007, 10:01) *
Stackars Immix trostar.gif Förstår hur du känner det ... jag skulle bli tokig och sälja både gubben och motorsågen på Tradera ranting.gif

a0a.gif Jag kan se den annonsen framför mig: "Bättre begagnad man med förkärlek för kalhygge säljes"...

Nä, men seriöst. Vem skulle inte bli skogstokig om ens partner förstörde trädgården?
Margaretha
Kan det inte vara ett missförstånd?I Skåne SKA ju pilar hamlas som någon skriver här ovan. Och visst använder parkförvalningen motorsåg!
Gossen Ruda
Lite mer info skulle behövas. Vad är det för pilar? Varför kapade han dom? Varför vill inte du ha dom kapade?
Airamya
CITAT (Immix @ 17-04-2007, 21:37) *
Vad ska man ta sig till om man är två som har så pass olika syn på hur trädgården ska utformas???

Ifall båda är engagerade i trädgården och vill vara med och bestämma så kan det nog vara bra att sätta sig ner o utforma en plan tillsammans. Vissa kompromisser kanske behövs och en överenskommelse att inte göra några större ingrepp utan att först rådgöra med den andre.
Det brukar ju fungera inomhus så varför inte utomhus? Man springer ju inte iväg o köper tapeter eller målar om ett rum utan att först diskutera saken med sin man/hustru/sambo, eller hur?
Vet inte om det är detta som behövs i ert fall eftersom jag inte vet någonting om situationen men det var det första jag kom att tänka på när jag läste din fråga.
Hoppas pilträden återhämtar sig på bästa sätt.
skogstroll
kommer ihåg när pappa beskar päronträdet... mamma hade ympat... för första gången såg jag henne skitförbannad ranting.gif
Immix
Skönt att få klaga lite på ett forum där folk förstår. smiley_small_hug.gif Sambon tycker ju givetvis att jag överreagerar "eftersom det bara är några träd" confused.gif . Det är knäckepil vi har och vi hade tänkt klippa ur dem lite och ev försöka korta in grenarna. Den där motorsågen har ju ställt till skada förr så jag hade sagt att jag skulle göra det, men nu blev det alltså hamlade pilträd istället kan man säga. Träden kommer ju aldrig bli lika vackra som innan men jag har i alla fall fått löfte om att något liknande inte kommer att hända igen, så jag får väl känna mig nöjd med det... rolleyes.gif
kerstin z5-6
Korta in grenarna ..det blir inte så fint på knäckepil -ta bort dem inne vid stammen i så fall
men den har en naturligt bollformad krona , stamma upp rensa grenar från smågren så de framträder ..

Vad jag vet rek Cilla tex ingen beskärning av knäckepil alls ..
Nu är det ju en pil ..så kanske de hämtar sig ändå -
Magdis
Åh milda tider vad jag hade blivit förbannad på min man om han tagit sig till med nåt sånt! Vi har en knäckepil så jag kan verkligen tänka mig hur horribelt det blev om han kapade hela kronan. ohmy.gif Fy vad elakt! Det är ju samma sak om du t.ex skulle slå ut en vägg i erat hus utan att prata med honom först.
Ammoura
Usch, jag hade blivit tokig. Hoppas den växer ut fort igen. Min kära sambo kände sig duktig när han klippt gräsmattan.. synd bara att han drog den rätt över ett av tidigare grannens gamla land och mejade ner en jättefin höstblommande lila växt... Hoppas nu bara att den tar sig igen. Man kanske ska testa något tillbaka "men du har ju sagt att du ville lacka om bilen.... naughty.gif " Förslag?
Ciczi
Hos svärmor är det ibland svärfar som ligger risigt till när han är alltför "kreativ". Han klippte gräsmattan engång (Har åkklippare, stoooor tomt o mycket gräs) Svärmor vurmar för sina rosor och just denna rosen hängde lite ut över gräsmattan när han skulle klippa så att han körde helt enkelt maskinen rakt över rubbet. Det blev bara pinnar kvar...

Svärmor grät när hon såg det och var på vippen att packa sin väska, men de redde ut det... fast han får höra om det lite då och då... Bara så att han vet att hon inte har glömt... Men rosen hämtade sig, värre är det väl när man kapar träd så där hux flux... riktigt trist... sad.gif

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon