katah
Jag såg i dag en tomatplanta till salu, verkade vara någon buskvariant ca. 30 cm hög och fullt med knoppar.

Men priset : 49 kr!!!!!!!!!!! fear.gif kostar de såå mycket ?

Det är länge sedan jag har handlat något på plantskolor, kan ni upplysa mig lite.

Vad kostar sommarblommor, perenner, chili, gurka, tomat, paprika-plantor ?
Alexander-VG-zon3
sommar blommor 19-30kr
perenner runt 30-50
chili,gurka,tomat hmm !!?? runt 20-30 ?

kan va lägre eller högre men skulle gissa runt där
rosita
CITAT (katah @ 17-04-2007, 22:06) *
Jag såg i dag en tomatplanta till salu, verkade vara någon buskvariant ca. 30 cm hög och fullt med knoppar.

Men priset : 49 kr!!!!!!!!!!! fear.gif kostar de såå mycket ?

Det är länge sedan jag har handlat något på plantskolor, kan ni upplysa mig lite.

Vad kostar sommarblommor, perenner, chili, gurka, tomat, paprika-plantor ?

Alltså, 49:- måste bero på att den är stor och tidigt framdriven och har fullt med knoppar! g.gif Köpte själv en stor tomatplanta för ca 50:- förra sommaren wub.gif och den gav faktiskt frukt tidigare än andra plantor. tummenupp.gif
katah
CITAT (flaxss @ 17-04-2007, 22:19) *
sommar blommor 19-30kr
perenner runt 30-50
chili,gurka,tomat hmm !!?? runt 20-30 ?

kan va lägre eller högre men skulle gissa runt där

katah
Jag strulade väl med sitatet, men då har jag en mindre förmögenhet i mitt växthus... ska jag skaffa en lås och vakt utanför ?

Jag har ju bara 70 tomatplantor 70 x 20 =1400 kr
sommarblommor 500 X 20 kr =10 000 kr
och
perenner 500 x 30 kr =15 000 kr

plus lite krukväxter för några hundringar...

det blir alltså : si så där 27 000 kr !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jag kan ge rabatt, någon får rubbet för 20 000 kr kontanter smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
ja , det kan ju vara nåt att tänka på för de som slänger över skott av fa perenner
På växtmarknader är priserna lägre
10 för sommarblommor o grönsaker -om det inte är nåt spec , stort eller ovanligt
Perenner -20-40 beroende på storlek och " vanlighet"

Rotade buskar träd , rosor kan kosta mer ...
katah
Jo, jag tror att de mesta går åt här hemma väldigt lätt,
men jag har för första gången funderat på att ta och sälja några överskottsplantor i någon marknad
om inte vänner här kan ta det som finns

Men gårdagens siffror gjorde i allafall maken lite imponerad ! flirting.gif

Jonas70
Så maken börjar fundera på att byta yrkesbana?? wink.gif
Nej men det är klart...börjar man räkna på vad varje planta skulle kosta och köpa (eller sälja) så är det ju en del värde i det man har, men det är väl inte mer än rätt med tanke på vilken förmögenhet som man lagt ner på fröer tidigare i år crazy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
ICA hade ganska stora Tiny Tim plantor med röda tomater på förra sommaren och de tog runt 200kr per planta det är de dyraste tomatplantorna jag någonsin sett.

(annars är det inte så stor vinst på sommarblommor man måste ju dra bort en hel del för ex. uppvärmning av växthus, belysning, fröinköp, jordinköp, krukinköp, växtnäring, bekämpningsmedel arbetstimmar för skolning, glesning, toppning, vattning etc.)
katah
och du glömde även resan till platsen där man kan sälja plantorna !

Men det har varit roligt att värdera sitt arbete.

Jag är så pass frögalen att för mig är det intressantanste redan hänt, fröer har grott och de är omplanterade.

Jag skulle lätt kunna sälja rubbet till någon som skulle vilja ta hand om dom hela sommaren wink.gif för då åker jag båt smile.gif !

Men jag planterar snällt allihopa i slutet av maj/ juni och vattnar lite och täcker med klippt gräs och sedan får de vara vackra och goda i början av augusti när jag börjar landa hem igen.
Det har fungerat utmärkt hittills.

I år har jag satsat pengar på jord, men inte så mycket på krukor ( de gamla fungerar och papperkrukor de med )
3 lysrör( 1,5 meters) har varit på 15 timmar / dygn 2 månader och en av dom var på G dygnet runt under en månad då en dubbel uppsättning fröer behövde plats.
Och en avfuktare har varit på gång i växthuset genom vintern, kanske 4 månader.
Nu är ett par fläcktar på gång där inne, min man installerade i dag en fläckt ovanför dörren som ska suga ut luft.
Vi kollar dess effekt på värmen och om det inte räcker ska det bli en fläckt till.

Så elen blir en större post , anar jag .
Men om man lyckas få några hundralappar av folk som vill ha några plantor så kanske blir det "gratisplantor" för en själv.
Det är alltid något det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon