Full version: Odla tomat!
Smultronbarn
Jag vill Odla tomat på våran balkong! Hade en vän där och hon sa att balkongen ligger bra till att det borde funka.

Hur gör jag, vart ska man börja? Vilken kruka, ska de drivas inomhus först, när kan de planteras ute, hur sköter jag dem rent allmänt? Hoppas det finns någon som har tid att svara på mina frågor!

Mvh Ída, en nybörjare när det gäller tomater! flirting.gif
anna_rispan
Hej Ida!

Jag har odlat tomater på min balkong. Kvällsol. o balkongen är indragen. det blir runt 35 grader! så jag satte upp något som skuggade.
Plantan köpte jag på trädgårn. Satte i en rejält stor kruka. Försökte vattna med gödselvatten en gång i vecka. Massa vatten går det åt om det är så varmt som på min balkong. Fick några tomater!

Lycka till.

P.s testa o sök, för det finns säkert en massa berättelser för hur folk har lyckast med sina odlingar. smile.gif
therese.kvist
Köp kobajs på påse! Plantera enbart i det när de blir stora. Från början är det såjord som gäller, sen omskolning i vanlig planteringsjord, sist kobajs i stora krukor, hinkar vad som helst!!!

Mina står inne ännu i mjölkkartonger o kobajs, de har redan fått blomknopp.
När du planterar om ska du alltid sätta plantan i botten o fylla jord sen för då blir den stabilare o
utvecklar rötter på stammen oxå!!!

Lycka till
Jill-Ulrika
Själv odlade jag tomat i zinkhink förra sommaren, det gick jättebra fick tomater långt in på hösten. Mitt tips förutom att se till att ha ett väldränerat kärl och använda bra näring (själv använde jag biobact) är att välja en tålig tomatsort gärna busktomat och eller körsbärstomater (pga storleken) och köpa den som stickling, jag hade en sort som kallades totem (tror jag) helst någon som inte behövs tjuvas så slipper man det besväret. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon