Full version: Gurkört
Susanna
Hej!

I år odlar jag gurkört för första gången. Blev inspirerad av vackra bilder på den. Men vad är det som egentligen går att äta på den? Har förstått att bladen kan användas i sallader eller som spenat men går det att äta blommorna? Ofta nämns de som dekoration i sallader och i isbitar. Någon som vet?

Hälsningar

Susanna
hans-Ålösund
bara blommorna som man skall frysa in i isbitar och ha till saft eller vin- resten är bara grönt och ludet
Nina H
Hej
Jag har odlat gurkört i flera år och njutit av de vackra blommorna i sallader, isbitar mm. Blommorna smakar svagt av gurka. De måste plockas strax innan servering, vissnar snabbt. Bladen lär man kunna äta, men de blir lite stickiga. Fröna lär användas i medicin mot PMS-besvär.
Se upp bara, den förökar sig som bara den.
kryddan
Jag äter det mesta som växer på mina gurkisar - om man rullar ihop bladen och finhackar dem försvinner det mesta av stickigheten. Smakar och doftar som gurka. laugh.gif
Susanna
Tack!

Äntligen fick jag lite klarhet i hur jag kan göra!

Susanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon