zonett åsa
vi har just grävt upp en ca 20kvm yta i "gräsmattan" för att anlägga en perennrabatt. vi hittade en och annan larv som tycks vara ollonborre larv efter lite efterforskningar. det rör sig om kanske 20 larver på denna yta. måste vi göra någon åtgärd innan vi lägger på ny jord och planterar?? angriper de vad som helst?
"gräsmattan" är i denna del av trädgården knappt bestående av gräs, utan något ogräs, små gröna blad. trodde innan att det var vår enorma granhäck brevid som tagit all näring, men kanske är det ollonborre larverna? har bara bott här ett par år och den har sett ut så hela tiden. har dock undrat varför det ofta är små små jordhögar varje morgon lite här och där - antagligen fåglar som vill åt dessa larver?
Gossen Ruda
Hmm, bombsäker på att det är ollonborrelarver? I gräsmattor brukar det oftast vara trädgårdsborrar. Det är svårt att skilja på bladhorningarnas larver, mer än på storleken. Annars så äter dom flesta larverna det mesta som går att äta.

Dom små högarna är säkert efter daggmaskar. Pilla bort högen försiktigt så ser du i så fall ett litet hål under.
zonett åsa
CITAT (Gossen Ruda @ 17-04-2007, 22:53) *
Hmm, bombsäker på att det är ollonborrelarver? I gräsmattor brukar det oftast vara trädgårdsborrar. Det är svårt att skilja på bladhorningarnas larver, mer än på storleken. Annars så äter dom flesta larverna det mesta som går att äta.

Dom små högarna är säkert efter daggmaskar. Pilla bort högen försiktigt så ser du i så fall ett litet hål under.

Jag har kollat runt lite på nätet och det verkar vara ollonborrelarver, är det stor skillnad mellan vad de gör då? Verkar ju som de äter samma gräsmattor =)

Ska kolla en av jordhögarna imorgon bitti, vore ju skönt om det bara är daggmaskar som gör dem.

Men om dessa larver har ätit upp gräsmatterötter och det nu växer en massa annat där, då borde det ju inte vara problem att anlägga ny rabatt???
Sagosessa
Ollonborrelarver är jättestora. Påminner om sådana där larver man kan se aboriginer äta i Australien.
Men det är kanske giganter till larver som kryper under din gräsmatta?

Tyvärr verkar mitt album har försvunnit när Odla gjorde om forumet ... annars hade jag kunnat bifoga några bilder på ollonborrelarver.
Andypandy
CITAT (Sagosessa @ 18-04-2007, 11:19) *
Ollonborrelarver är jättestora. Påminner om sådana där larver man kan se aboriginer äta i Australien.
Men det är kanske giganter till larver som kryper under din gräsmatta?

Tyvärr verkar mitt album har försvunnit när Odla gjorde om forumet ... annars hade jag kunnat bifoga några bilder på ollonborrelarver.

Bilder: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=55269
Eva 33c
Nej Sagosessa, ditt album har inte försvunnit. Jag hittade det under din profilinformation. Känner du igen de här?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon