Full version: Så Gurka?
Cilla999
Hej på er..

När är det dags att så gurka?? bor i zon 4-5, dalarna

och när kan man sätta ut tomatplantorna i växthuset? Jag har proppfullt under mina två lysrör i källaren fear.gif och får inte in ngt mer där nu. så därför undrar jag; kan jag vänta tills jag flyttat ut tomatplantorna (om 2-3 veckor ?? confused.gif ) och sedan så gurkan?
Jag är nyfrälst nybörjare, och har slagit på stort, med stort (13 kvm) växthus och förköpt mig på diverse fröer, och börjar få lite panik, hur ska jag hinna med allt??? crying.gif

Hälsn. Cilla
Eva 33c
Jag bor också i Dalarna, Falun närmare bestämt. Jag sår mina gurkor (inne) sista april och sätter ut dem i växthuset i slutet av maj. Först i sina krukor och efter en vecka planterar jag i jordbäddar. Men det går bra att odla i stora krukor hela säsongen också. Då har jag ändå värmefläkt men den är lite liten för att hålla "gurkvarmt" om det blir någon köldknäpp. Och numera chansar jag inte...
Tomaterna flyttar jag ut i slutet av april, de är inte lika känsliga som gurkorna. Då blir det dessutom mera plats inne under "rören".
Så gör i allafall jag, ungefär.. smile.gif

CITAT (Cilla999 @ 17-04-2007, 22:39) *
och förköpt mig på diverse fröer, och börjar få lite panik, hur ska jag hinna med allt??? crying.gif

Att förköpa sig och få lite panik är något du får leva med framöver.... whistling.gif
Jonas70
CITAT (Cilla999 @ 17-04-2007, 22:39) *
Hej på er..

När är det dags att så gurka?? bor i zon 4-5, dalarna

och när kan man sätta ut tomatplantorna i växthuset? Jag har proppfullt under mina två lysrör i källaren fear.gif och får inte in ngt mer där nu. så därför undrar jag; kan jag vänta tills jag flyttat ut tomatplantorna (om 2-3 veckor ?? confused.gif ) och sedan så gurkan?
Jag är nyfrälst nybörjare, och har slagit på stort, med stort (13 kvm) växthus och förköpt mig på diverse fröer, och börjar få lite panik, hur ska jag hinna med allt??? crying.gif

Hälsn. Cilla