Full version: Kinesisk gräslök
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Aldrig nånsin har min kinesiska gräslök vart så fin!
Bladbredden är uppemot 9 mm!

Vem hade trott det efter den här vintern?

Glada hälsningar ifårn Ingrid
Hasse_h
Attans, jag som tyckte min var stor i år...7 mm....

rolleyes.gif tongue.gif
Kerstin i Malmö
Min har inte ens klarat vintern... Kul för dig att den är stor och frodig!

Kerstin
Berit
Hur har ni burit er åt för att få så fin kinesisk gräslök?

Jag vill höra hur ni gjort från början till slut.

Bredden på min var som sytråd i somras. F. ö. kanske den inte har klarat den här vintern.

Tänkte så ny nu, men vill gärna ha tips.

mvh

Berit
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar ta tid innan den blir stor och kraftig min var som sytråd de första 2åren men nu börjar den bli kraftigare och även min har överlevt vintern, den har börjat skjuta skott.
Jag har sått Sibirisk gräslök(Allium nutans) i år och den ska tydligen kunna få blad med tiden som är 2cm breda.
Berit
Hur har du burit dig åt Åsa, från början till slut.

Är Sibirisk gräslök lika god som kinesisk?

mvh
Berit
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har inte gjort något speciellt precis jag sådde inomhus på våren och skolade ut tussar i krukor. Krukorna planterade jag ut på ett ställe med ganska bra dränering när risken för frost var över. På vintern brukar jag försöka se till så att det finns snö som isolering (vilket inte alltid är så lätt här, ibland finns det ju inte snö när det blir riktigt kallt).

I boken Jordens Täppor så skriver Lena Israelsson att den sibiriska gräslöken är en av de finaste lökväxterna och med en av de bästa smakerna. Mina plantor måste dock bli lite större innan jag kan se om påståendet stämmer mina plantor är just nu bara 5cm höga grässtrån. L. Israelsson skriver även i jordens täppor att den sibiriska gräslöken tyvärr är svår att få tag på, men det stämmer inte för numera har Runåbergs tagit in den i sitt frösortiment.
Ingrid på Västkusten
TRjaaaa-a jag ahr inte fått den storleken på min A nutans ---- sedan vet man itne - roligtvis är det som Lena I ser på sina resor en selektion av A nutans medans Runåberg som säljer fröer nog är en annan- Skulle misstänka det med tanke på vart utspunget är.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon