Full version: Datura
Sphynxes
Hej på er! Är ny här på forumet och tänkte använda mitt första inlägg till att be er om råd och tips på hur jag bäst behandlar mina datura-frön. Jag har både datura innoxia (mexikansk) och datura stramonium (violetta), men jag får dem inte att gro? Jag blötlade fröna två dygn innan jag planterade dem, sådde dem i ett drivhus med lucker såjord och har hållt varmt och fuktigt sedan dess. Det var två veckor sedan fröna lades i jorden och ännu har de inte grott. Har jag gjort något fel, eller tar de lång tid på sig att gro? Alla tips varmt välkomna!

Tack på förhand
Lars-Olof Arvids
Hej och välkommen till Odla!
Jag har sått mina lila Datura stramonium i en kruka på fönsterbrädan, med undervärme från ett element. Den första kom upp efter bara en vecka, men de gror ojhämnt - den sista (senaste?) tog över en månad på sig. Har de väl kommit upp tycks det inte vara några problem med dem. De har blivit lite långa, men när jag planterar om dem i djupare krukor fortsätter de att växa snällt.

Olle
Sphynxes
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 18-04-2007, 09:38) *
Hej och välkommen till Odla!
Jag har sått mina lila Datura stramonium i en kruka på fönsterbrädan, med undervärme från ett element. Den första kom upp efter bara en vecka, men de gror ojhämnt - den sista (senaste?) tog över en månad på sig. Har de väl kommit upp tycks det inte vara några problem med dem. De har blivit lite långa, men när jag planterar om dem i djupare krukor fortsätter de att växa snällt.

Olle

Tack för ditt svar!
Har du sedan planterat ut dem i trädgården eller fortsatt att ha dem i kruka? Jag har köpt stora krukor, ca 10-15l, för att så småningom ha mina datura i. Då kan jag ha dem ute sommartid och sedan lätt ta in dem igen.
Lars-Olof Arvids
Jag fortsätter att ha dem i kruka, men säljer de flesta på växt- och loppmarknader. Den första blomman slog ut precis lagom till en loppmarknad jag var med på i lördags. Det går bra att plantera ut dem också, när det blir varmt. I varma lägen kan de självså sig, men börjar då växa ganska sent. Att ha dem i en stor kruka som du kan flytta ut och in är säkert det allra bästa.

Olle
Eva 33c
CITAT (Sphynxes @ 23-04-2007, 14:36) *
Tack för ditt svar!
Har du sedan planterat ut dem i trädgården eller fortsatt att ha dem i kruka? Jag har köpt stora krukor, ca 10-15l, för att så småningom ha mina datura i. Då kan jag ha dem ute sommartid och sedan lätt ta in dem igen.

Fast Datura stramonium är väl en ettårig växt, så det finns ingen anledning att spara den över vintern. Den dör väl efter en säsong oavsett klimat, eller har jag helt fel? Däremot ger den bra med frö som man kan spara till nästa säsong.
Hur det är med D. innoxia törs jag inte säga, men jag tror den är ettårig också.
Fenja
Daturorna odlas oftast som ettåringar men går att spara om man har ett svalt och ljust ställe att ha dem på över vintern.
Mvh
Fenja
Eva 33c
Jag plockade frö från någon sorts datura på Gran Canaria i vintras. Och där såg det i allafall ut som om plantorna dog efter färdig frösättning. Döda och nya plantor växte sida vid sida. Alla stadier var representerade sas. Virtuella floran kallar D. stramonium för en ettårig ört vilket jag tolkar som att den dör efter fullbordad livscykel. Men det var kanske fel, eller så finns det olika varianter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon