myy
Mitt pytteväxthus ligger kanske trettio meter från kranen. Finns det billigt och lätt sätt att få sommarvatten där utan att behöva ha en ful slang tvärs över trädgården. Dessutom lossar den ju hela tiden!
KURT
Du kan köpa svart PET slang (ca 5 kr/m) och gräva ned. I växthuset drar du upp den och sätter dit en enkel kran. Anslutningen till huset kan göras på olika sätt, allra enklast är att bara göra en delning så att ena slangen ansluts till PET slangen, den måste tas bort före vintern så att det inte fryser.

myy
Dumma jag måste fråga: Man skall väl inte gräva upp slangen varje höst? Hur djupt skall jag gräva 3 cm eller 60 cm eller?
Gubben säger att den töms när man kopplar ur, men rinner det uppåt då tro?
emas
Du kan ju lägga ner ett rör som du låter slangen gå igenom. På så sätt kan du ta in slangen på vintern utan massa extra grävning i slutet och början på säsongen.

emma
jugendhuset
Hej! Vi bara lossar på slangen i båda ändar det har funkat hos oss.

jugendhuset
myy
Tack! Då får vi försöka med det. Vore skönt tt slippa alla ringlande "ormar" på gräset.
KURT
Är den bara öppen i ändarna så kommer den inte att frysa sönder. Så den behöver inte grävas ner frostsäkert, eller tömmas . Se bara till att du får rätt kopplingar och delar, det finns oändligt mycket att välja på.
pida
Borde det inte gå att tömma slangen genom att koppla loss båda ändar och sen använda tryckluft för att pressa ut vattnet. På så sätt slipper man att ta upp den.
myy
Fast om det nu inte behövs avstår jag nog från tryckluft?!
Katti med torpet
CITAT (KURT @ 19-04-2007, 06:12) *
Är den bara öppen i ändarna så kommer den inte att frysa sönder. Så den behöver inte grävas ner frostsäkert, eller tömmas . Se bara till att du får rätt kopplingar och delar, det finns oändligt mycket att välja på.

Det förstår jag inte riktigt, varför skulle den inte frysa sönder då? Menar du att vattnet skulle utviddga sig i slangens längsledd enbart? Det har jag lite svårt att tro. Jmf med en vattenfylld hink, den fryser ju sönder trots att hela vattenytan är öppen och vattnet teoretiskt kan utvidga sig uppåt men vattnet expanderar ju åt alla håll när det fryser.
Däremot tål ju slangen en viss del utvidgning utan att gå sönder, är det så du menar?!?

Att ha slangen i ett rör och sedan dra ur och skjuta in slngen varje vår och höst låter bra mycket jobbigare än att blåsa ur vattnet ur slangen. Dessutom kommer ju vattnet i slangen i så fall att rinna ut i röret (när man drar ur slangen) och bli liggande i röret, kan nog bli rätt äckligt efter några år...
Vi har en slang som är nedgrävd, den blåser vi ur varje höst vilket tar 5 minuter. Förutsätter förstås att man har tryckluft...
Skulle vi få en läcka under mark märker vi det eftersom hydropressen då skulle gå igång utan anledning i och med att trycket faller.
Gurkan
Tror inte att en PEM-slang fryser sönder, materialet är extremt segt och blir inte hårt av kylan. PEM-slangar är ju såna man använder till golvvärme så dom borde ha bra egenskaper även om temperaturen varierar. Många andra plaster blir väldigt hårda och spröda när det är kallt, därför spicker dom.

Att öppna ändarna lättar nog lite på trycket och sparar slangen från lite påfrestningar. Dessutom är det väl inte oftast slangen som spicker utan kopplingar och annat som är gjort av vanlig "hårdplast".
myy
Jag bryr mig personligen inte om VARFÖR den inte fryser sönder, bara det fungerar så...
Fungerar det att blåsa ut vattnet flera tiotal meter? Jag har en vanlig kompressor.
Katti med torpet
Vi har ca 30 m slang nedgrävt och det funkar bra att blåsa ur den med en liten portabel kompressor.
Dealer
Jag har PEM-slang nedgrävd till växthuset. Den skall klara fruset vatten, men det är viktigt att det inte är vattentryck i slangen. Om det är riktigt kallt måste det också vara öppet i ändarna. För säkerhets skull blåser jag dock ut vattnet med kompressorn på hösten.
myy

Man tackar för engagemanget och har förmodligen blivit en liten aning klokare.
MRLINDELL
Att blåsa rent med kompressor är det enda som hjälper. Det funkar även i vattenledningar på sommarställen. Häll sedan en dryg liter glykol i toastolarna så fryser de inte heller. Om det ligger vatten i slangen så rinner inte allt ut bara för att man öppnar i båda ändarna, det blir proppar som fryser så pass att slangen kan spricka eller spricka upp efter ett antal vintrar.
myy
Och hur djupt bör man gräva då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon