månkan
Hej
Har blivit erbjuden att köpa ett litet hus ca 5kvm, m y c k e t billigt.
Vi har en kolonistuga där det skulle göra sig bra.
Hur inreder jag det enklast? Jag hade funderat på att bara ställa det rakt upp och ner på gräsmattan.
Svålen på gräset måste väl bort antar jag, eller.....? Vad gör jag sedan? Kan man inte köpa färdiga trallsektioner
till golv? Och i så fall, hur får jag dom att ligga stadigt?
Är det enklast att odla i krukor eller skall jag ha en "låda" längs ena långsidan.
Eftersom jag aldrig varit inne i ett hobbyväxthus så har jag himla svårt att visualisera meloner och gurkor
i krukor. Får rötterna plats? Ramlar melonerna ner på golvet??
Jag skulle kunna tänka mig att lägga arbete på djuppgrävning och isolering mm. mm. om huset var större.
Men nu är det mera ett impulsköp i väntan på nästa som blir den storlek som jag egentligen vill ha.
Är tacksam för alla svar som kan underlätta min vånda för att misslyckas.
hälsningar Månkan
Margith
Jag har ett växthus på 5 kvm.
Jag tänkte precis som du, så lite jobb som möjligt, eftersom växthuset egentligen är för litet (men jag fick det yes.gif )
Jag grävde bort grässvålen, la ut markduk, lite grus så att det blev någorlunda slätt och sen byggde gubben trätrallsgolv åt mig.
Det ligger alltså löst på, i stora sektioner.
Jag odlar bara i krukor, gurka och tomat går alldeles utmärkt i kruka, bara krukan är stor nog (tänk MINST skurhink). Melon har jag aldrig provat.

I mitt album Diverse, finns det 2 bilder på växthuset, både tomt och sprängfyllt. De kanske kan ge lite inspiration biggrin.gif

Grattis till ditt nya växthus!
månkan
Hyllor, hyllor så klart. Då ryms det ju ganska mycket fast huset är litet. Det var kul att se dina fotografier.
Det inspirerar mig att försöka med pelargonier igen. Vi har en fantastisk handelsträdgård som bara har
pelargonier i närheten. Men jag har bara kastat bort mina pengar där då jag inte haft någnstans tillräckligt ljust
och varmt att ställa dem. Sticklingarna har bara blivit långa spagetti.
Golvet i ditt växthus såg ut som jag har tänkt mig och snickrar man till en regelram under, så måste det ju bli
ganska stadigt. Mvh Månkan
Ps Tar gärna emot fler tips och samtidigt undrar jag hur man stöder upp gurkorna i hinkarna :-)
Margith
Mitt golv är gjort i 3 lika stora delar. 3 rejäla reglar under varje sektion, sen är brädorna skruvade i dem. Sen får de dessutom stöd mot golvsockeln. Mitt golv ligger stadigt, men ska jag vara ärlig sviktar det lite grann giggle.gif 4 regler hade nog inte varit fel.
Jag var själv inne på färdigköpt trätrall först, men jag tror att det är svårt att få det att ligga plant. Dessutom ska ju golvet passa exakt.

Hyllan efter långsidan i mitt växthus följde med växthuset, gubben min har byggt till hyllan på kortsidan.
Men i växthus med golv har jag sett vanliga lagerhyllor, kanske kan vara ett tips? Då utnyttjar du ju höjden bättre (om dem ni ryms).

Mina gurkor får klättra på vanliga bambupinnar (modell större). De är lite hala så i år funderar jag på att gå ut i skogen och plocka några pinnar sly istället. Till tomaterna har jag köpt metall-spiraler.
Finns det möjlighet i ditt växthus kan du ju binda upp trådar i taket som de får klättra mot.

Jonas70
Varför skulle det vara svårt att få färdig trall att ligga plant?
Har man bara gjort ett gott jobb med reglarna så ligger de ju hur fint som helst.
Trädgårdskatten
Hej!
Lite nyfiken, vad får du betala för ditt växthus, 5 kvm? Har nämligen själv blivit erbjuden ett sådant med isolerplast för 3000 kr. Undrar vad som är rimligt? Det är ca 5-6 år gammalt.
månkan
En tusenlapp kostar det. Men det är i glas och behöver lagas lite här och där.
Är nu inne på att köpa vad jag egentligen vill ha. Dubbla storleken alltså
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon