Halli
Jag beställde 4 fänrikshjärtan och har satt dem ute i en rabatt, men bara en av dem har skickat upp gröna blad. Den plantan får mest sol under dagen. En av dem skickade upp ett liten grön "tofs", men den ramlade av och låg sedan lös i rabatten. Kan det ta tid innan de tar sig, eller lyckades jag bara med en av dem?

-cry-.gif
stennie
Hmmmm, fänrikshjärtan, så söta wub.gif ,men vilket ogräs.
jag köpte en liten planta i fjol våras, den spred sig under sommaren till ca 1 m i diameter.
Nu har jag fullt sjå att försöka ta död på den duh.gif
Alba

Jag har Fänrikshjärta på hörnet i en blombänk.

Den sprider sig inte något.
Den har sol på morgonen och därefter halvskugga och sedan helt i skugga.
Kan det vara det som gör att den inte gror som ogräs.

Halli...kan det ha varit kallt på natten som gör att den ser lite hängig ut.
Kan något djur ha knipsat av den kanske.

Här finns lite info om fänrikshjärta

Miss_Berggren
Jag beställde löjtnantshjärta, stormhatt och två irisar från Odla. Väntar fortfarande på irisarna men både stormhatten och löjtnantshjärtat har kommit upp ca 4 cm smile.gif
Eva St
Ja jag beställde en hel massa och de har kommit igång i krukor varenda en Det var bl a Kinesisk smörboll några stycken, Höstanemoner, Nävor, Höstflox, Alpmartorn, Stjärnflocka, Stäppsalvia, Kärleksört mm
ztina
Jag har beställt från Odla och satt i krukor, de står i mitt uterum. Jag köpte näva, alpmarton, stjärnflocka och pion. Alla har kommit upp utom pionen.
Ztina
MariaS
Beställde några dagliljor och hostor. Dessa fick krukor och fullständigt brakade loss i dem.
ztina
Har någon av er andra beställt pion, och har ni fått upp något på den?
Ztina
Pian
Jag beställde Pion, Kinesisk smörboll, Akleja och Stjärnflocka. Aklejorna är dom enda som tittat upp och det gick ganska snabbt. Väntar ihärdigt på de övriga wub.gif
Halli
Om ni planterade dem ute, hur gjorde ni då med vattning? Mycket vattning och varje dag? Jag grävde ett hål till varje rot och fyllde på med både jord och gödsel och vattnade. Men sedan missade jag att vattna en eller ett par dagar i början....

Har jag misslyckats vill jag i alla fall ha lärt mig vad jag gjorde fel! ninja.gif
Pian
Jag har planterat i krukor som stått ute. Det har ju varit lite växlande varmt och kyligt väder. Vid regn har jag tagit in krukorna under tak. Vattnar med gödselvatten när det ser ut att behövas.
lilla mamma
Jag har inte fått något ens på posten, hmm undrar om jag ska slå en pling till posten..
Katarina70
Men undrar om jag har gjort ett misstag! Jag trodde inte det var så viktigt att plantera i kruka så jag har planterat mina utomhus direkt, bor i Stockholm zon 2-3 och undrar nu om det kommer bli något av dom. Inget syns ännu....har suttit i bara några dagar iofs. Men måste man täcka med fiberväv?
kerstin z5-6
Antagligen kommer de , men det är för kallt ännu -och rötknölar får ju en lite bättre start om man krukodlar dem frost fritt den här kallare perioden på våren ..
Wilmer
Jag har planterat akleja, stjärnflocka, fänrikshjärta, alpmartorn, höstflox, stäppsalvia och näva. Alla i kruka eftersom de inte sätter på vattnet på kolonilotten förrens 1 Maj. De står i källartrappen (ute) och växer fin-fint. Lite sol och lite frostskyddat. Hoppas de klarar omplanteringen sedan bara!! Kompisen planterade luktpion, den kommer också.

/ Wilma
Eva St
Mina står i krukor i källarförråd alltså ganska svalt och med extraljus och de ser ut att må prima av det
embelie
Jag köpte luktpion, näva, trädgårdsirirs, bor i zon 2 och planterade mina i rabbatten, nävorna har kommit upp men de andra väntar jag än så länge på..
Miss_Berggren
Jag slängde ut mina i trädgården direkt. Kanske inte den bästa starten men de kommer iaf smile.gif
Cathis
CITAT (ztina @ 21-04-2007, 17:25) *
Har någon av er andra beställt pion, och har ni fått upp något på den?
Ztina

Jag beställde tre pioner, två av dom har kommit jättelångt men en
har fortfarande inte blivit något. no.gif
Planterade i krukor, först fick de stå inne och sedan ute på altanen.
Hoppas fortfarande på den tredje pionen som är en Miss Mary
(tror jag den hette)
Sagosessa
Jag köpte backsippor, daglilja och trädgårdsiris.
Planterade i trädgården. Osäker på hur djupt de skulle planteras, men de har alla ett "täcke" av jord över sig. blink.gif
Dagliljorna hade vuxit så mycket redan när jag fick dem att det stack upp grönt även när jag grävt ner dem i rabatten.
Av backsippor och trädgårdsiris syns inte ett spår.
Detsamma gäller förresten Rosenstav som jag köpte av Odla vid ett tidigare tillfälle tidigare i år.

Alla växterna har varit några veckor i jorden. Jag kollar varje dag, och är lite orolig för att jag planterat dem för djupt. -cry-.gif
Miss_Berggren
Trädgårdsiris ska planteras med halva löken ovan jord, stod det i beskrivningen. Det har jag gjort med mina. De har inte börjat växa än men de sätter nog fart nu när värmen kommer smile.gif
Sagosessa
Stod det? crying.gif Det missade jag!
Undrar om jag ska gräva upp dem då alltså? confused.gif
Pian
Nu har även stjärnflockan tittat upp smile.gif

Idag fick jag också mina beställda sticklingar från Odla, bl a Portlak. När jag googlat en stund så
verkar det som att detta är en växt som man kan ÄTA tummenupp.gif

Rik på Omega3. Ska prova i sallader i sommar.
Men först ska dom små "bebisarna" få växa till sig wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon