anneli85
Äntligen ska jag få besöka Löta trädgårdsskolor i Ärla. Där ska det finnas massor av rosor.. flirting.gif . Ge mig tips på vad jag ska köpa, vet ju att jag inte kommer åka därifrån utan rosor. Sen var jag ska sätta dom är en annan femma, rosor finns det alltid plats med. Återkommer med inköpslistan imorgon. Kajsa vi kanske kan ta ett besök där tillsammans senare för det här blev väldigt snabbt bestämt, skulle gärna vilja träffa dig, en riktig ros expert blomma.gif
Kajsa
Hu vad avundsjuk jag blir, Rosforum ska dit på Valborg men då kan inte jag följa med, så tar gärna en tur med dig i sommar.
Nej jag är ingen rosexpert, bara lite rosgalen och handlar en massa rosor rose.gif
Gör en lista på dina favoriter först och håll i handen, Löta har stora fält med rosor där, du blir snurrig annars.
anneli85
Kolla ditt album Kajsa och tror att det blir ett par Papageno (om det finns), tänkte ha dom i kruka. Sen föll jag för din Variegata di Bologna, funkar den också i kruka? Amber Queen är nog ett måste. Jazz såg ju också himla fin ut, herregud det här var ju många det... fear.gif
Kajsa
Papageno är perfekt i kruka den har jag köpt hos Rosenposten.

Variegata di Bologna har jag i rabatten, frös ner mycket i vinter, blir ca 1.5 m
den är väl stor för kruka, plantera skyddat, blommar på nya grenar då det
är en Bourbonros, så det gör inget om den fryser ner lite.

Jazz, ska planteras varmt, skyddat blir max 2 m fryser ner en del.
Min frös ner helt denna svåra vinter, kommer igen.

Amber Queen kan också frysa en del, zon 4 ros.
Men blommar på nya grenar.
Merlin
Ah så spännande, skulle också vilja åka dit bravo.gif Har du köpt nåt roligt?
anneli85
Jodå, det blev en Papageno som jag ska ha i kruka. Sen blev det en Alchymist klängros, tveksam om den är riktigt härdig hos mig, får väl täcka den ordentligt. Sen blev det lite fröer o annat smått o gott. Men jag säger bara mycket rosor fanns det, kanske lite dålig service p.g.a. för lite personal.
kerstin z5-6
-cry-.gif
anneli85
Stackars Kerstin trostar.gif , fast jag är övertygad om att du har betydligt finare rosor än mig iallafall, även fast du har en bit till Löta.
Kajsa
Så han hade Papageno, trevligt. Min Alchymist klarade sig bra insnurrad i grön väv i vinter, så det finns hopp.
Den blommar på gamla grenar, får se nu i sommar om jag får några blommor. Färgen är för grann.
Kordes har kommit med en ny klätterros i dom färgerna Aloha, grävde ner den i veckan, från Flora Linnea.
anneli85
Tänkte plantera min Papageno i en stor kruka idag, är det nått speciellt man ska tänka på? Duger det med Hasselfors rosjord eller ska jag blanda i nått mer med lite mer näring i? De sa i affären att jag kunde ha den stå ute om jag plantera knölen 10 cm under jordytan, stämmer det?
Kajsa
Jag grävde ner båda krukrosorna Papageno och Claude Monet i höstas men dom var mycket vältäckta i vinter, massor av jord som dom försvann under och i Januari la jag väv över jordhögen. Sedan oroade jag mig en massa ggr i vinter, över mitt vansinne, men Rosorna är fulla av små gröna skott nu så tack och lov.

Hasselfors rosjord blir utmärkt, peta ner lite bananskal i sommar i krukan, det gillar dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon