| 

| 

|  | 

jahaja   nu  har  mitt  kanelfrö  grotttror  jag hihi
 det verkar  som om  det  i det  stora fröet  fanns  fler  frön  så nu har  jag två groddar  o en  liten grodd  till  på väg  hoppas  alla  frön därinne gror
 o hoppas att den kommer o klara sej
 är det någon  som kan något om  detta  blivande träd??????
 skötsel  o  sådant
 fenja  tror  du sa de  kom från brasilien takar  för  fröt
 kan tala om att  jag har haft de  under  o i  en petflaska o fuktigt hela tiden  då jag förmodar att  kanelen växer  i regnskogen

Visste du vad det var för art? Det finns ju flera arter som kallas kanel. 

nej ingen aaaning  men fenja  kanske vet

Vill ha vill ha vill ha        oj inte visste jag att det fanns fröer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! [size="5"][/size]Var kan man köpa fröer????    

ingen aaning  Fenja  var  är  du  hon  vet  ju  för  jag fick fröt av Fenja

Vet inte heller tyvärr... det stod Cinamomo på kuvertet och fröerna kommer från Brasilien.
 Grattis Yla!! Jag satte mina så sent så de har inte tittat upp ännu.

Mvh
 Fenja

[attachment=1534:kanel1.jpg]
 så här  ser  det ut fröet   då det ä delat så det fanns  sex  eller  fem  frön i varje liten kula  fast de visste  jag inte  då
 [attachment=1535:kanel2.jpg]

ett  av  de  små fröna  lyfte upp hela kaspeln  o då  såg  jag hur de  skulle vara
 [attachment=1536:kanel3.jpg]
 så jag lyckades  pilla  ut  den tredje grodden  o  få ut de  andra  fröna  så nu hoppas  jag de sista  tv  också gror
 spännande   nu kan de alltså  bli  fem  eller sex kanelträd  sååå   skojj

mogge92 19-04-2007, 18:04 
  Du kan väl inte behöva alla själv    ge nån till mej istället    

fniss   nu  kan man ju inte skicka runt  de  små  söta  varelserna men när  dom har vuxit till sej om  dom överlever  så  vet man ju aldrig ska  berätta  hur  de gå   så  får  vi se jag som trodde  de  va ett  enda  frö  o nu  har jag flerastycken  vilken lycka    

wolkenkrabber 19-04-2007, 19:16 
  ah vad kul att det gårr bra fär dig yla!     så här ser mina ut efter att jag separerat & omskolat dom     

de  e  mycke  mera ordning  på  dej ju,,hehe  du  delade  på  fröna  från början du

Himmel vad duktiga ni är!!    Mina har inte ens grott ännu... Roligt att det blir så fina plantor. Mvh Fenja

*Agnes* 19-04-2007, 22:28 
  WOW... vilka små plantor     . Var kan man köpa dom?

Det kan man inte Agnes, om du läser hela tråden så ser du hur dessa blivit till   Mvh Fenja

Ann_Nica 20-04-2007, 06:42 
  CITAT (wolkenkrabber @ 19-04-2007, 21:16)  Hade jag bott hemma hade jag gärna köpt ett par av dina.....om du velat sälja förstås.ah vad kul att det gårr bra fär dig yla!    så här ser mina ut efter att jag separerat & omskolat dom    
 CITAT (KURT @ 18-04-2007, 13:30)  Skall inte du också ha en VARG i din logga. KURT betyder VARG på turkiska.Visste du vad det var för art? Det finns ju flera arter som kallas kanel. 

Det är så spännande att se utveckligen av kanel-frö.

Frågan är om det är kanel. Sökte på det på google och fick fram den här bilden.Kanelplanta Efter att googlat lite till hittade jag det latinska namnet på det brasilanarna kallar cinamomo.Cinamomo / Melia Azedarach Det ser ut att vara ett jättefint träd det med så fortsätt att vara glada för era fina plantor. /Eva

CITAT (Evin @ 22-04-2007, 08:56)  Frågan är om det är kanel. Sökte på det på google och fick fram den här bilden.Kanelplanta Efter att googlat lite till hittade jag det latinska namnet på det brasilanarna kallar cinamomo.Cinamomo / Melia Azedarach Det ser ut att vara ett jättefint träd det med så fortsätt att vara glada för era fina plantor. /Evaevin vilket jobb du gjort va kuligt att du hittatde de för de ser ju verkligen ut som just den cinamomo jag lyckades bara hitta just de me dom bladen som inte verkade stämma på just vår kanelplanta cinamomo vilket gulligt namn eller hur jag kommer såklart vara lika glad för dettta träd ,,om den bara växer o blir stor,,kanelfrö kanske man kan hitta en dag o nu har man ju fått blodad tand,,iallafall jag föresten kan man undra varför jag faller för stoooora växter hela tiden borde börja intressera mej för små miniatyrväxter istället som får plats hemma  hittade  det här  på svenska http://www.linnaeus.nu/bibliotek/vaxt.asp?idnr=1843 

Oj, vad roligt att få veta vad det är!! Tack för hjälpen Evin och Yla. Ledsen om jag lurat er, men jag fick hjälp med översättningen av Cinamomo av en spansktalande så jag trodde att det stämde... sorry. Man kanske kan göra en bonsai Yla så får du ett litet träd?   Mvh Fenja

CITAT (Fenja @ 22-04-2007, 10:56)  Oj, vad roligt att få veta vad det är!! Tack för hjälpen Evin och Yla. Ledsen om jag lurat er, men jag fick hjälp med översättningen av Cinamomo av en spansktalande så jag trodde att det stämde... sorry. Man kanske kan göra en bonsai Yla så får du ett litet träd?    Mvh Fenjajo  bonsai  e  ju  fint  me  ju,,o  lurad  e  vi  inte   för  du sa  ju vad  du visste    

Mina frön har också grott och blivit 7 plantor.    Så det är alltså Chinaberry det heter? Måste läsa på mer om det. Såg som hastigast på länken som Yla skickade att bären är giftiga. Bäst att hålla dem långt borta från Lilleman då. Undrar om man kan ha dem som krukväxter.

jag tror nog  dom ska vara som krukväxter  inomhus,,,,dom klarar nog inte vårt klimat  o  speciellt  inte  ditt magdis     

Fast å andra sidan står det att den kommer från centrala Asien och Fenja hade ju fått dem från Brasilien. Kanske inte är helt säkert att det är den växten det rör sig om ändå?

Har nu kollat upp flera sidor om Zedrak som det tydligen heter på svenska och jag är nu övertygad om att det är den det rör sig om. Det är en oerhört giftig växt tydligen. Framför allt bären, men även resten av plantan. Jag kände igen bilderna av bären och kan även se på bladen på mina småplantor att de liknar dem på bilderna.

fast  de  gööör inget   ju  plantorna e  sööööta  o   de  ska  bli  skojj   o se hur  dom kommer o  bli  som  stora  här  hos  oss    

Men snälla Malin, det är väl ingen fel egentligen!! Du bedömde efter de förutsättningar jag gav dig, inte vara ledsen, det är ingen skada skedd.     Mvh Fenja

malin72 24-04-2007, 20:49 
  tack   

Hoppas du låter oss följa dina fd.       "kanel eller Chinaberry" plantor..med lite bilder då och då. Är riktigt spännande att se hur de blir  / A.

Hur har det gått för alla? Mina grodde sent omsider och nu har jag tre plantor på en 15-20 cm. Ska fota i morgon och jag vill se era med!!   Mvh Fenja
  Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här . |  |  |  |  |