Full version: kanel
yla
jahaja nu har mitt kanelfrö grott
tror jag hihi
det verkar som om det i det stora fröet fanns fler frön så nu har jag två groddar o en liten grodd till på väg hoppas alla frön därinne gror
o hoppas att den kommer o klara sej
är det någon som kan något om detta blivande träd??????
skötsel o sådant
fenja tror du sa de kom från brasilien takar för fröt
kan tala om att jag har haft de under o i en petflaska o fuktigt hela tiden då jag förmodar att kanelen växer i regnskogen
KURT
Visste du vad det var för art? Det finns ju flera arter som kallas kanel.

yla
nej ingen aaaning men fenja kanske vet
Merlin

Vill ha vill ha vill ha yaay.gif crazy.gif crazy.gif oj inte visste jag att det fanns fröer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[size="5"][/size]Var kan man köpa fröer???? wub.gif
yla
ingen aaning Fenja var är du hon vet ju för jag fick fröt av Fenja
Fenja
Vet inte heller tyvärr... det stod Cinamomo på kuvertet och fröerna kommer från Brasilien.

Grattis Yla!! Jag satte mina så sent så de har inte tittat upp ännu.

Mvh
Fenja
yla
[attachment=1534:kanel1.jpg]

så här ser det ut fröet då det ä delat så det fanns sex eller fem frön i varje liten kula fast de visste jag inte då
[attachment=1535:kanel2.jpg]

ett av de små fröna lyfte upp hela kaspeln o då såg jag hur de skulle vara
[attachment=1536:kanel3.jpg]
så jag lyckades pilla ut den tredje grodden o få ut de andra fröna så nu hoppas jag de sista tv också gror
spännande nu kan de alltså bli fem eller sex kanelträd sååå skojj
mogge92
Du kan väl inte behöva alla själv tongue.gif ge nån till mej istället tongue.gif
yla
fniss nu kan man ju inte skicka runt de små söta varelserna
men när dom har vuxit till sej om dom överlever så vet man ju aldrig
ska berätta hur de gå så får vi se
jag som trodde de va ett enda frö o nu har jag flerastycken vilken lycka angel_not.gif
wolkenkrabber
ah vad kul att det gårr bra fär dig yla! 000.gif

så här ser mina ut efter att jag separerat & omskolat dom smile.gif

yla
de e mycke mera ordning på dej ju,,hehe du delade på fröna från början du
Fenja
Himmel vad duktiga ni är!! biggrin.gif Mina har inte ens grott ännu... Roligt att det blir så fina plantor.
Mvh
Fenja
*Agnes*
WOW... vilka små plantor wub.gif . Var kan man köpa dom?
Fenja
Det kan man inte Agnes, om du läser hela tråden så ser du hur dessa blivit till wink.gif
Mvh
Fenja
Ann_Nica
CITAT (wolkenkrabber @ 19-04-2007, 21:16) *
ah vad kul att det gårr bra fär dig yla! 000.gif

så här ser mina ut efter att jag separerat & omskolat dom smile.gif

Hade jag bott hemma hade jag gärna köpt ett par av dina.....om du velat sälja förstås.

CITAT (KURT @ 18-04-2007, 13:30) *
Visste du vad det var för art? Det finns ju flera arter som kallas kanel.

Skall inte du också ha en VARG i din logga. KURT betyder VARG på turkiska.
Alba
Det är så spännande att se utveckligen av kanel-frö.
Evin
Frågan är om det är kanel. Sökte på det på google och fick fram den här bilden.
Kanelplanta

Efter att googlat lite till hittade jag det latinska namnet på det brasilanarna kallar cinamomo.
Cinamomo / Melia Azedarach

Det ser ut att vara ett jättefint träd det med så fortsätt att vara glada för era fina plantor.

/Eva
yla
CITAT (Evin @ 22-04-2007, 08:56) *
Frågan är om det är kanel. Sökte på det på google och fick fram den här bilden.
Kanelplanta

Efter att googlat lite till hittade jag det latinska namnet på det brasilanarna kallar cinamomo.
Cinamomo / Melia Azedarach

Det ser ut att vara ett jättefint träd det med så fortsätt att vara glada för era fina plantor.

/Eva

evin vilket jobb du gjort va kuligt att du hittatde de för de ser ju verkligen ut som just den cinamomo
jag lyckades bara hitta just de me dom bladen som inte verkade stämma på just vår kanelplanta
cinamomo vilket gulligt namn eller hur
jag kommer såklart vara lika glad för dettta träd ,,om den bara växer o blir stor,,kanelfrö kanske man kan hitta en dag o nu har man ju fått blodad tand,,iallafall jag
föresten kan man undra varför jag faller för stoooora växter hela tiden
borde börja intressera mej för små miniatyrväxter istället som får plats hemma

hittade det här på svenska http://www.linnaeus.nu/bibliotek/vaxt.asp?idnr=1843
Fenja
Oj, vad roligt att få veta vad det är!! Tack för hjälpen Evin och Yla. Ledsen om jag lurat er, men jag fick hjälp med översättningen av Cinamomo av en spansktalande så jag trodde att det stämde... sorry.
Man kanske kan göra en bonsai Yla så får du ett litet träd? wink.gif
Mvh
Fenja
yla
CITAT (Fenja @ 22-04-2007, 10:56) *
Oj, vad roligt att få veta vad det är!! Tack för hjälpen Evin och Yla. Ledsen om jag lurat er, men jag fick hjälp med översättningen av Cinamomo av en spansktalande så jag trodde att det stämde... sorry.
Man kanske kan göra en bonsai Yla så får du ett litet träd? wink.gif
Mvh
Fenja

jo bonsai e ju fint me ju,,o lurad e vi inte för du sa ju vad du visste flirting.gif
Magdis
Mina frön har också grott och blivit 7 plantor. smile.gif Så det är alltså Chinaberry det heter? Måste läsa på mer om det. Såg som hastigast på länken som Yla skickade att bären är giftiga. Bäst att hålla dem långt borta från Lilleman då. Undrar om man kan ha dem som krukväxter.
yla
jag tror nog dom ska vara som krukväxter inomhus,,,,dom klarar nog inte vårt klimat o speciellt inte ditt magdis whistling.gif
Magdis
Fast å andra sidan står det att den kommer från centrala Asien och Fenja hade ju fått dem från Brasilien. Kanske inte är helt säkert att det är den växten det rör sig om ändå?
Magdis
Har nu kollat upp flera sidor om Zedrak som det tydligen heter på svenska och jag är nu övertygad om att det är den det rör sig om. Det är en oerhört giftig växt tydligen. Framför allt bären, men även resten av plantan. Jag kände igen bilderna av bären och kan även se på bladen på mina småplantor att de liknar dem på bilderna.
malin72
shy.gif ja ojojoj så det kan gå...tyvärr så blev det fel här,och det är mitt fel duh.gif när det översattes så togs det förgivet att det var kanel eftersom att på deras uttal ÄR kanel...men det som beskrevs ang trädet stämmer när jag läser....tyvärr så har dom i spanskan dialekter med...så i grannlandet till brasilien så är kanel cinamomo blush.gif
så när jag sa ordet sa sas det direkt kanel sen bad jag om översättning på själva trädet....jag sa säkert kan du översätta vad det står om kanelträdet duh.gif
så allt är mitt fel -cry-.gif ber så mycket om ursäkt sad.gif
yla
fast de gööör inget ju plantorna e sööööta o de ska bli skojj o se hur dom kommer o bli som stora här hos oss kompiskram.gif
Fenja
Men snälla Malin, det är väl ingen fel egentligen!! Du bedömde efter de förutsättningar jag gav dig, inte vara ledsen, det är ingen skada skedd. kompiskram.gif
Mvh
Fenja
malin72
tack blush.gif
Azola
Hoppas du låter oss följa dina fd. whistling.gif "kanel eller Chinaberry" plantor..med lite bilder då och då.
Är riktigt spännande att se hur de blir / A.
Fenja
Hur har det gått för alla? Mina grodde sent omsider och nu har jag tre plantor på en 15-20 cm. Ska fota i morgon och jag vill se era med!! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon