Full version: Broccoli-skadedjur
Gossen Ruda
Hej

Har en liten fråga angående skyddet av broccolin. Eftersom fiberduken inte kommer att räcka när plantorna blir större, tänkte jag komplettera men en bur av fint nät ungefär som en hage med fibertak. Frågan är vilken storlek på nätmaskorna som krävs? Är det några mer än rapsfjäril och kålfjäril som ställer till med problem för broccolin?
Virgo
hej,

Mig veterligen är det bara dessa fjärilar som "angriper" broccolin.
Problemet är att dessa fjärilar tydligen hittar nåt hål där de kan slinka in.
Så va noga med dina broccoliburar. Sen när broccolin är klar, så är det hararna som är framme o äter.
Louise i Göteborg
Varför inte använda fiberduk till burarna också? Har svårt att tro på nät mot insekter.
Gossen Ruda
Mest en idé jag fått. Dessutom slipper jag klippa sönder fiberduken i remsor. Sen tror jag att sorkarna kan lista sig under fiberduken om dom vill men ett kraftigare nät håller nog dom utanför. Virgos harar har ingen chans, det kombinerade rådjur och grävlingsstaketet runt tomten stoppar dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon