Full version: Det tar sig..
Bizze
Trädgården den 16 April.

C.humilis efter sin andra vinter, samtliga palmer har börjat växa igen.

Fatsia Japonica kan inte vänta längre utan även den börjar skjuta nya blad.
AnitaO
Jag ser tyvärr inga bilder sad.gif
Det går inte att direktlänka från webshots, så jag tror du måste ladda upp dom i ditt odla-album för att vi andra ska se dom.
Malvia
Jag kan se bilderna och även kl.14,00 gjorde jag det.
Irene_L
Jag kan tyvärr inte se några bilder. no.gif -cry-.gif
Bizze
Hmm konstigt att en del kan se och en del inte, men fungerar säkert om du går in i mitt Webshots-album.
Alexander-VG-zon3
jag ser bilderna , hur många vintrar har du haft med palmerna ?
vad hade du som lägst i vinter ?

min ena dvärgpalm som stod utan skydd i vinter har redan producerat ett nytt blad snart. och den store som fick känna på -15c och alla bladen dog . tyvärr är nog en av dom två största moder plantorna döda , men den allra största som i din storlek har nu börjat att växa veck döda blad . plus alla rotskott växer med nya blad . min väderkvarns palm ruttnade men har planterat två nya . mina fatsia har med fått nya blad . ska uppdatera till avancerad zonknäckeri med att plantera chamaedorea palmer och Kanariepalm Phoenix canariensis ( den äkta dadeln verkar ha klarat vintern med lägsta det blev på söder -10c dom kände väl på -4c som lägst )tyvärr har dom fått svåra sol och tork skador men det vet jag till nästa vår men där är grönt , du borde prova Phoenix canariensis ?? med skydd i väldränerat söder läge ? dom säger den ska tåla -9c om den står torrt

hur gick det med dina andra växter ?? ska du prova nåt nytt i vår/sommar ?

glömde säga jätte vackra palmer , och hoppas du får en fortsatt lycka med dom
Bizze
Sedan Juni 2005, fast två nya i år. Min Chamaerops humilis var. cerifera är helt ny och en del säger ju att den ska vara lite härdigare så ska vara roligt och se. Har inte gjort någon satsning inu på Phoenix men det kommer. Hade ju dock tänkt testa med en Butia eriospatha först innan jag ger mig in på Phoenix. Vi hade förhållandevis låg minimumtemp på -11.4 men vi har dock bara haft 28 dagar med frost sedan 1 Nov 06.

Chamaerops humilis var. cerifera

Glömde skriva tack smile.gif Alla växter jag har provat har överlevt hitentills, blir nog inte så många fler växter i år dock, en hel del pengar går till att lägga på ett nytt växthus där jag ska dra upp palmer. Fortsatt lycka med dina växter med:)
Alexander-VG-zon3
snygg den , tänkte med testa den blåa varianten man säger ju att grön är härdig till -12c å den blåa -14c -15c . ( har dock sett att den gröna klara sig fint ner till -13c )

jag hade uppe på backen -12c sen i söder -10c sen nedanför backen i min trädgård -15c , så araliorna fick känna på -12c .

jag hoppas vi får en lika torr å het sommar detta året å en lika mild vinter ( mycket snö och mindre än en månads vinter ) hörde att dom sa att vi i skåne har haft mindre än en månads vinter .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon