jenniepennie
Detta träd stod i en vresros(?)-häck. Vi upptäckte det när vi började "gallra" bland rosorna. Det har blivit klippt samtidigt med häcken, annars skulle det nog vara betydligt högre och större, för det verkar växa säkert en meter per säsong.

Är det nån som kan se vad det är för nåt?

[attachment=1500:Träd1.jpg][attachment=1501:Träd2.jpg]

Inte så bra bilder, tyvärr...
Heliconia
Skulle gissa på valnöt av någon sort...
anna_rispan
ser inte ask ut lite så där??
wolkenkrabber
jag säger Ask
jenniepennie
Ja, ask verkar ju troligt när jag googlade på det.

Woops: "Kan bli 250 år och 35 m högt i Sverige. På Espelunda slott i Närke finns en ask som är 7.3 m i omkrets och 22 m hög."

Blir nog tyvärr till att ta bort det dårå :/ Vi tänkte att om det var ett mindre träd kunde det få vara kvar, om man kunde hålla ned det lite. Tänkte bygga altan bredvid. Jaja, vad är väl en bal på slottet...
Cilla
Är det valnöt doftar bladen starkt och gott när du tar i dem. Jag skulle inte ta bort trädet innan jag var säker på vad det var. En ask som redan beskurits kan man fortsätta att formbeskära.
mbn
Det där är ett valnötsträd!! flirting.gif Har nämligen en precis likadan på min koloni och vet att det är en valnöt eftersom det blev fina nötter på den i höstas!
jenniepennie
crazy.gif -cry-.gif -cry-.gif fear.gif -cry-.gif

Det är redan borta. Å jag som är så noga med att "Nej, nu ska vi inte göra nåt förhastat, det är så lätt att ta bort ett träd osv." Å vad jag grämer mig.
jenniepennie
Jaha. Det lät så häftigt med ett valnötsträd, men det kanske ändå inte var något för oss.

Hittade det här: "...Valnötsträdet (Juglans regia) är ett stort träd. Passar nästan bäst som parkträd. De flikiga bladen brukar vara dekorativa men - om - det blir nötter på trädet blir de skrovliga och inte särskilt goda. Man odlar nog mest Juglans för de vackra bladens skull. Det är härdigt i växtzon I-III..."
Gossen Ruda
Betvivlar att ett valnötsträd skulle klara av att växa en meter per säsong i Vänersborg, det skulle nog närmast kämpa bara för att överleva. Det måste ha varit en ask.
jegi
Nog var det en ask.

jenniepennie
Ok. Tack för alla svar smile.gif
Henrik i Limhamn
väldigt lik mina askar på tomten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon