Hej!
Jag har ett ogräs i min gräsmattan som jag inte vet namnet och hur man skall göra för att bli av med det. Hoppas att någon på detta forum skulle kunna hjäpa mig.
Detta ogräs har en rot som liknar en maskros/groblad. Bladen lägger sig längs marken och kväver gräset. Ogräset har små lila blommor (blommar redan). Kan ni hjälpa mig?
Mvh
Carl
Piccante
18-04-2007, 18:45
Med en bild hade det varit mycket lättare! Kan du beskriva bladformen och utseendet på blommorna lite mer ingående så kan man nog komma på det ändå?
Det är
brunört, när den växer "vilt" blir den upp till 3 dm hög. Men i en gräsmatta kan den anpassa sig och blomma bara någon cm hög.
Hi!
Det är inte brunört! Den växer inte uppåt utan dikt marken och kväver gräset. Ser man ogräset uppifrån så växer bladen utåt längs marken. Alla bladen utgår ifrån centrum som en maskros. Varje blad har svagt lila skaft. Ett blad på varje skaft. Den växer så lågt att man inte kommer åt den med en gräsklippare.
Det kan inte vara
skogsviol du har i gräsmattan?
Vi fick in sådana för flera år sen via en liten jordhög från en snäll granne. Dom har spridit sig och blommar så vackert varje år vid den här tiden när gräsmattan ändå ser usel ut

Det mesta försvinner vi första klippningen.
Hi!
En sådan vacker blomma skulle jag gärna villa ha i gräsmattan.

Tyvärr är det inte en skogsviol. Kan säga att färgen på blomman är lika, men att blomman är mycket mindre
Sommartorparn
19-04-2007, 19:25
Hi!
Nix ingen veronica. Detta ogräs ligger slickat längs marken och kväver gräset med dess blad. I princip som ett groblad. Någon måste veta.
CITAT (Carl @ 20-04-2007, 06:38)

Hi!
Nix ingen veronica. Detta ogräs ligger slickat längs marken och kväver gräset med dess blad. I princip som ett groblad. Någon måste veta.
Det lär ju inte se likadant ut i gräsmattan som det gör när det växer vilt! Ta ett foto annars.
Tack ska du ha för ditt svar Kurt. Detta ogräs ser likadant ut oavsett var det växer. Växer inte på höjden bara på bredden. Ser också ut som den skickar utlöpare som bildar ny plantor. En hemsk varelse. Skulle utan tvekan vara huvud person i rymd filmen ogräset invaderar jorden. Hemska tanke!!
majalisa
20-04-2007, 09:28
Veronica peduncularis är 15cm hög och bildar mattor, kanske är det den?
Majalisa
Detta ogräs är i normal tillstånd 1 cm högt. Bladen om de får som de vill ligger dikt marken och kväver gräset.
zaaritha
20-04-2007, 22:58
Brunört lär ej blomma än!
jag är tydliggen ensam om i Sverige att ha detta ogräs. Man känner sig unik!! Någon måste veta,
Kan du ha fått revsuga i gräsmattan? Den blommar nu.
MariaS
Nix ingen revsuga vackert ogräs.
Piccante
22-04-2007, 17:19
En bild hade varit till stor hjälp men i brist på bild får man försöka gissa. Kan du titta noga på en blomma och räkna dels hur många kronblad den har och dels se om kronbladen är lika tex som hos en sippa eller om de är olikformade tex med en övre och undre läpp med eller utan flikar? Med lite information om blomman så borde det gå att placera i rätt familj åtminstone. Försök gärna räkna ståndare och pistiller oxå om det inte är alldeles för litet för att se.
Hi!
Ska titta noga på en blomma jag återkommer. Bor längs kusten i Skåne ogräset verkas trivas i magra torra ställen. Alla mina grannar har samma bekymmer. Tillbringade halva lördagarn att mekaniskt ta bort ogräset. Det måste bli betydligt varmare innan man kan angrippa ogräset med något kombi medel.
Have a nice day
Buggebubben
11-05-2007, 14:23
Hej Carl,
Du har nog samma ogräs som jag har en del nämligen sparvnäva.
http://www.s-weeds.net/familjer/teenies/ge...e/pusillum.htmlTydligen är det ett åkerogräs och här i skåne finns ju en del åkrar, jag bor granne med en t.ex.
Botas med Weibulls kombi. Inte åkrarna då utan ogräset
Buggebubben!
WOOOOOOOOOOW GREAT KUL. Du prickade rätt det är sparvnäva. En olycksbroder. Då vet du hur jäv......gt dettta ogräs är . Jätte tack.Tog upp en halv hink igår igen.++stroller kombi
Slog upp att Sparvnävan växer "på berghällar, torrbackar, åkrar och ruderatmark". Ingen snäll beskrivning av min gräsmatta.
Buggebubben
13-05-2007, 12:15
Jag tror den trivs i den sandiga jorden vi har i Skåne, iaf här i Saxtorpstrakten.
Ska man vinna över den så ska man nog se till att ogräset inte går i blom. Den var ju ettårig läste jag.
Hi!
Jag bor i Stranbaden. Redan namnet avslöjar hur det står med jorden (sanden)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.