myy
Jag har fått för mig att olika druvor vill ha olika jord (sur/kalk), så nu undrar jag över min gamla druva. De som planterade den är nog döda sedan länge, så jag vet inte vilken typ det är. Kan denna information hjälpa i sortbestämning:
  • Gulgrön
  • Kärnfri
  • Löst kött
  • God söt smak liknande cyperndruvor

Någon som vågar gissa?
RibesRubusVitis
Vinrankor behöver oftast inte gödslas alls; de trivs ju på kontinentens uslaste, magraste jordar. Är rankan redan etablerad, finns heller ingen anledning att byta jord. Däremot kan du ju efter beskärningen (till nyår) prova att sätta sticklingar i olika sorters jordblandningar. Efter några årtionden avtar skörden, och då är det dags att förnya rankan.
Den enda kärnfria gulgröna druva jag känner till är Himrod. (Fast sorten är bara drygt femtio år gammal, och har inte funnits i Sverige så länge.)
myy
Tack för svaret. Jag vet ju inte hur gammal vinstocken är, men en granne berättade att "de gamla" pysslade så mycket med druvorna och då syftade hon inte på den förra ägaren. Skall man vattna då? Den växer på marken, men i växthus.
Eva i Västerås
Staketdruvor är ju en relativt ny företeelse, så det är nog "riktigt" vin om den är gammal. Kalkrikt alltså. Dessutom gödslar dom VISST druvorna, även om jorden är mest sten. Tror dom ska ha lite men rätt. Såg nån systembolagstidning i nåt väntrum för några veckor sen där det stod om kravvin i italien. Kanske du kan hitta. Naturgödsel som brunnit i X antal år, typ.
Sedan ska hu vinet pinceras genom hela sommaren, flera gånger om man är duktig. Kan det vara det som menades?
Mina staketdruvor har fått lite extravatten när det varit torrt och druvorna börjar bli stora. men "mycket pyssel", det är nog pinceringen. Bäst är att läsa någon beskrivning av vinbeskärning.
Lycka till!
myy
Tack Eva! Då utgår jag från att den vill bo i kalkrik jord. Jag tror också att det var pinceringen hon avsåg. De växer ju som ogräs till kaninernas glädje.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon