Ann-Christine
16-06-2003, 19:43
Har lagt in en bild på en krukväxt som jag har men som jag inte vet namnet på. Kan någon hjälpa mej?
Det är en Bägarranka, Dipladenia rubiniana
En slingerväxt, som inte vill torka ut för hårt, duscha ofta.
Ann-Christine
16-06-2003, 20:22
Tyvär så är jag inte så säker på att det är en bägarranka för stjälkarna är tjocka och stela.
Hejsan Ann-Christine!
Kan det möjligen vara en Adénium obésum (oleander), men bladen på din ser mer ut som bägarrankans.
Hälsningar Annelie.
Hej alla,
jag kan på rak arm säga att det varken är en bägarranka eller en Oleander för jag har alla tre.
Det du har lagt vantarna på är en Ökenros Adenium obesum. Men jag kan förstå varför bägarranka kom på tal, för de är väldigt lika... tycker jag iaf.
Hur som haver... Så vill den ha full sol för att kunna växa och framför allt blomma. Minst 10 grader är ett krav så du kan gott ställa den ute om du vill... jag har min på balkongen!
Den vill ha vatten from. senvåren men låt den torka upp mellan vattningarna. För att på hösten minska ner vattningen så att den får sin efterlängtade "vintertorka", då alla bladen faller av - det är normalt.
När det kommer till gödning så ger jag min tomatgödsel (kalirik gödsel)... men bara under sommaren!?!
Vid omplantering som sker vartannat år (de första åren...för att efter att ha nått en höjd på över 15cm bara byta det översta jordlagret!! Eftersom den lätt får rotröta om rötterna störs!!!!!) så använd vanlig blomjord med lecakulor som du blandar med ca 40-50% grov sand; för den vill ha bra drenering!!!
Förökning kan tyvärr bara ske genom frö, som man tydligen kan köpa hos en del plantskolor.
Det kan hända att en del skott dör under vintern (de blir svarta...) klipp/skär då så nära det "gröna" som möjligt utan att skada detta.
Jag försökte hitta bättre skötselråd på internet men hittade inte ett smack... så jag hoppas att detta hjälper dig lite iaf.
Ann-Christine
17-06-2003, 20:35
Tack Emser, har kollat på nätet på Ökenros och en sån är det ju utan tvekan. Och tack för skötselrådet också, nu vet jag nog allt jag behöver veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.