labbe
Jag har precis gjort ett trädgårdsland som är ca 1x2,5 m vad kan man lägga runt för att inte ogräs och gräs ska skrypa in från gräsmattan?
Om du har förslag:
Vart kan man få tag på det? Vad kostar det på ett ungefär?
Gurkan
Jag har byggt kanter av 20cm breda brädor, det stoppar kanske inte nåt rotogräs men det blir snyggt och prydligt och går snabbt att snickra ihop.

Annars brukar det finnas "rabattkanter" på rulle i trädgårdsbutikerna, antingen i trä eller i förskräcklig grön plast. Den kan man sticka ner lite så att det inte växer in från gräsmattan.

Kanske en kant av nån snygg marksten skulle kunna funka ? Eller vanliga betongplattor som man ställer på högkant och gräver ner halva höjden. Finns alltid på blocket.se om man söker på "skänkes". Bara att kånka hem.
labbe
ja det var ju smart med plattor. men då vill man ju inte åka runt hela Svergie för hämta dom
ingrid fuxwall
Det finns speciella kantstenar - fanns runt några av våra rabatter. Har ingen aning om vad de kan kosta.

Även vi har kanställda tjockare brädor kring vissa rabatter och det är snyggt och ett bra sätt men håller ju inte borta ogräset, det får man ta bort på gammalt sätt.

En del lägger sten som avslutning av rabatt/land men då är det svårt att komma åt med gräsklipparen.

ingrid
Lonicera
Hej, jag såg en som hade grävt som en form i jorden runt landet där hon hällde betong. Funkar kanske inte om man har sandjord men annars så....Sedan slätade hon av betongen jämms med gräsmattan, sedan kunde hon köra med gräsklipparens ena hjulpar på betongen och på såvis hålla väldigt snygg kant. Hur djupt hon grävde vet jag inte, 20-25 cm tror jag. Djupare grävt dessto mer betong, så det kan man ju själv avgöra.

Kram
Bee
CITAT (Lonicera @ 18-04-2007, 21:40) *
Hej, jag såg en som hade grävt som en form i jorden runt landet där hon hällde betong. Funkar kanske inte om man har sandjord men annars så....Sedan slätade hon av betongen jämms med gräsmattan, sedan kunde hon köra med gräsklipparens ena hjulpar på betongen och på såvis hålla väldigt snygg kant. Hur djupt hon grävde vet jag inte, 20-25 cm tror jag. Djupare grävt dessto mer betong, så det kan man ju själv avgöra.

Kram

Så smart! Det låter både snyggt och praktiskt.
Nackdelen med plattor är att gräs kan smyga sig ner i rabatten mellan plattorna. Det har dom gjort hemma. Hade inte tomten sluttat hade jag nappat på betongförslaget smile.gif
labbe
Ja det låt ju bra med betong, men det lutar här med. Ska nog fixa plattor och köra ner en bit i jorden. Det tror jag är lättast. Vill bara hitta några billiga på blocket eller så. Om du har och bor i närheten av Eskilstuna så pm:a mig.
katrin
Oj det där med betong verkar ju hur smart som helst!!! Vet du hur bred hon gjorde kanten ungefär, så att den håller? Grävde hon bara som ett dike i jorden och hällde betong eller byggde hon en form först? Hur funkar det efter vintern tro? Spricker den? Det borde ju kunna funka runt rabatt också. jag tänkte att man skullle kunna göra en böjd kant, det borde väl funka? Vad tror ni?

Lonicera
Hon hade det runt alla rabatter,böjda och raka. Kanterna var ca 15 cm breda. Men hur djupt hon grävt vet jag inte. Det beror väl på hur mycket betong man är beredd på att blanda. Jag tycker det borde räcka med 20 cm djupt.

Hon hade inte någon form utan lät jorden vara formen. Det funkar väl sämre med sandjord giggle.gif

Jag ska absolut börja göra detta på någon av rabatterna i sommar, då får jag se om det tenderar till att spricka.
Gossen Ruda
Antingen får man gräva ner till frostfritt djup, en halv till en meter, eller så kommer det att spricka förr eller senare. Betong åldras. Även om man armerar. Hos mig med mycket fukt i marken hade det spruckit första vintern med ordentlig tjäle. Jag använder betongkantsten runt rabatterna. Det går åt en hel del men det är det värt. Storlek 50x25x5 cm. Man kan inbland få tag på en större modell, 70x35x5, som också är armerad på längden. Jag har även en äldre typ med måtten 100x25x5 men dom börjar bli sköra nu.
Dealer
Beroende på underlag kan det vara viktigt med ett lager grus innan ni gjuter eller lägger sten, så det blir stadigt. Det kan bli sättningar och sprickor. Gruset dränerar också och gör att tjälen inte blir så farlig. Helst ska det vara avrinning ner till frostfritt djup. Får man bara bort vattnet blir tjälen inte så farlig för betongen. Själv har jag lagt betongsten både på högkant och liggande, så där kommer inget ogräs in (den vägen). En dyr lösning dock, men det kan det vara värt.

På bilden nedan kan ni se hur det ser ut från ovan. Under finns dock både sten, betong och grus. Nu är det sorkfritt här nono.gif

Biggan_
En sådan vacker rabatt! tummenupp.gif
Påtan
Jag har provat gjuta kanter med betong, jag gjorde 1 dm djup och lika bred kant, överst lade jag små prydnandsstenar som man kan köpa i säck, det blev snyggt tycker jag.
MariaS
Sent inkommen.....
Jag har gjutit runt rabatter och planteringar för flera år sedan. Jag grävde då motsvarande en tegelsten djupt och brett (11x7cm) I diket lade jag en remsa med hönsnät som armering, blandade en något lösare betong och hällde ner i diket, slätade till med planteringsspaden (ser ut som vågor). Sen har jag även problem med sorken, vilken går betydligt djupare än rotogräsen. Där har jag tagit remsor från överbliven platonmatta (Material som används vid husdränering) grävt ner dessa till 60cm djup och fyllt tillbaka. Detta framför allt runt dyrbarare planteringar och även runt sådant som gärna rymmer åt andra hållet som bambu och elefantgräs. I den mån jag hinner, fortsätter jag att gjuta runt även där det finns "platon", eftersom det är så enkelt att köra gräsklipparen där och att man slipper gå med trimmern.
cala98
Maria, har du bilder på din betongrabatt?
MariaS
CITAT (cala98 @ 17-06-2007, 21:55) *
Maria, har du bilder på din betongrabatt?

Har letat förtvivlat,men tyvärr inte just nu och kameran är utlånad till midsommar, men jag ska se vad jag kan göra.
lena:-)
Även jag är nyfiken, tror du att det gör nåt att det är lite lutning på rabatten? Det borde ju gå att gjuta och få det skapligt trots liten lutning? Roligt om du Maria ville lägga in nån bild så man ser....
MariaS
Tyvärr, fortfarande ingen kamera. Men det går utmärkt även där det lutar lite. Jag har dessa betongkanter lite var stans där man inte vill gå med trimmer för jämnan. Exempelvis mot växthuset, mot dagvattenbrunnen o.s.v.
Ska fortsätta jaga kamera.
En fundering till innan jag hastar till Byggvaror och införskaffar betongen..
Skall det vara någon sorts speciell betong?
MariaS
Vill man vara lat, kan man köpa fincement 0-4, som är färdfigblandad. Behöver endast tilsätta vatten. Annars använder jag den vanliga standardcementen och blandar 2½ sand till 1 cement.
Hm..lat och lat..då måste man ju till sandaffären och köpa sand...det kostar ju både energi och pengar...då kan man ju lika gärna köpa "färdigt" giggle.gif
Dealer
CITAT (MariaS @ 13-06-2007, 10:08) *
Sen har jag även problem med sorken, vilken går betydligt djupare än rotogräsen. Där har jag tagit remsor från överbliven platonmatta (Material som används vid husdränering) grävt ner dessa till 60cm djup och fyllt tillbaka. Detta framför allt runt dyrbarare planteringar och även runt sådant som gärna rymmer åt andra hållet som bambu och elefantgräs. I den mån jag hinner, fortsätter jag att gjuta runt även där det finns "platon", eftersom det är så enkelt att köra gräsklipparen där och att man slipper gå med trimmern.

Bra idé det där med platonmatta. Det blir ju mycket billigare än både grus och betong om man vill hämma både sork eller rotintrong. Själv bygger jag vidare med färdiga betongstenar runt både rabatter och andra kanter för att det ska vara lätt och klippa. Att gjuta ger säkert en mer naturlig eller personlig prägel, men jag är väl lite lat jag också. rolleyes.gif Men visst blir jag tvungen att komplettera med gjutning när naturen inte längre är fyrkantig. wink.gif
MariaS
Apropå lat blush.gif nu är jag tvungen att börja gjuta på allvar. Vi har nyligen instalerat en sån där gräsklipparrobot blush.gif blush.gif . Den klipper ju inte de sista 10cm om den går emot ngt thumbdown.gif Det blir en väldig massa kantklippning det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon