sofiaa
Jag tänkte skola om dem men sen läser jag här att man inte ska göra det för de har känsliga rötter. Vad gör jag nu? confused.gif
Ska jag göra det iallafall och se om det går eller ska jag slänga dem?
Har någon av er skolat om gurka och hur har det fungerat?
Vore tacksam för svar.
Eva 33c
Om du redan sått har du bara två alternativ: skola om eller klipp bort "alla utom en" i krukan när det gror.
Men jag brukar faktiskt så två tre gurkfrö i samma kruka eftersom jag alltid tänker att jag kan klippa bort om alla gror. Men sedan när alla gror (för det gör de nästan alltid) har jag inte hjärta att klippa dem, utan skolar om dem i egna krukor. Och faktum är att det alltid har lyckats, hittills (12 år...)! Jag tar dem ganska tidigt ,de ska ha ett eller max två riktiga blad. Men jag brukar inte sätta dem djupare som man gör med tomater.
Detta är kanske inte det "rätta" sättet men du har stor chans att lyckas trots allt. tummenupp.gif
ingrid fuxwall
Instämmer med föregående.
Mina problem brukar inträffa när jag ska sätta dem i jorden men förra året kom jag på att känsliga sorter, då tar jag bort botten ur krukan och sätter ner hela krukan i landet och då överlevde plantan och gav fina gurkor.

ingrid
Eva 33c
När jag planterar ut mina gurkor i jordbädden brukar jag ställa jordklumpen uppepå ytan och sedan ösa upp jord runt om så det blir en liten "kulle". Som regel har de rotat igenom sin kruka så pass att den "håller ihop" tillräckligt för detta förfarande. Det fungerar bra för att hålla rothalsen torr.
Som ett alternativ bara till ingrids variant.
Margith
Jag har mina gurkor i kruka hela sommaren. Jag skolar om dem 2-3 gånger innan dem hamnar i sin slutkruka. Jag gör som Eva 33c svarat i sitt första svar och det har fungerat utmärkt för mig i 5-6 år.
sofiaa
Tack för svaren!

Nu känns det lite bättre. Tyckte lite synd om mina fina gurkplantor men nu vet jag att det kan gå bra. flirting.gif
Jonas70
Står de inte allt för j-a tätt så ska det nog gå bra att dela på plantorna. Det är ju inte det optimala sättet att dra upp gurka från frö, men det kommer säkert lyckas för dig.
Själv så har jag ju gurkplantor i arbetsrummet inomhus som blommar och sätter frukt alldeles för tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon