Full version: Pyttesmå sniglar
Susanna
Hej!

Har idag upptäckt en mängd sniglar hos mig och undrar vad det är för några.....De är väldigt små men samtidigt väldigt många. De har snott mig på 14 squashplantor mad.gif Det tog ju ett tag innan jag upptäckte dem.

De är väldigt små, de flesta drygt en centimeter långa och bara ett par tre millimeter breda. De är svarta eller ljusbruna. Där jag bodde förut hade jag mördarsniglar och de var alltid så stora, minst 5 centimeter långa och centimetern breda.

Kan det vara små små mördarsniglar eller är det någon annan sort? Runt varje planta hittar jag 5-10 stycken.

La ut snigelfritt idag, nu vill jag har mina plantor ifred!!! Någon som vet om det medlet fungerar bra?

Förra året, mitt första odlingsår, var jag skonad från alla typer av skadedjur. Där jag gjorde mitt grönsaksland var det tidigare odlad åker och det verkar ha tagit ett år för de flesta djur att hitta fram....! sad.gif

Hej så länge

Susanna smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Åkersniglar är ganska små när de är nyfödda och de är ganska glupska, de blir större men jämfört med mördarsnigel är de ganska små även som vuxna. Färgskiftningarna på åkersniglarna kan skifta lite.

Jag brukar lägga lite snigelfritt runt nyuppkommna plantor och det brukar fungera, när plantorna blir större så brukar de klara av snigelangreppen bättre.
Susanna
Hej Åsa!

Det låter som om det troligtvis är åkerksniglar. Har även kollat lite artiklar som jag hittade här på odla.nu. Det stämmer som du säger, de nysatta plantorna försvinner fort men där plantorna är större tycks de vara opåverkade.

Jag är jätteglad att jag inte har någon mördarsnigel här för det tycks vara en omöjligt uppgift att få bukt med. Jag bor mitt ute bland odlingsfälten i Skåne och bönderna besprutar rätt hårt. Kanske tack vare det som jag klarat mig från mördarna. Och så köper jag inte så mycket plantor, försöker dra upp själv istället.

Men i närmsta by, 1,5 km bort, finns det en väg som vi till och med kallar snigelvändan eftersom den är så full av mördarsniglar....Där är det äckligt att gå!

Hälsningar

Susanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon