labbe
Har byggt en altan med tryckimpregnerat virke, kan man olja det direkt eller måste det sitta ett år först??

Vilken olja ska man använda??
cato
Olja kan du göra redan denna vår. Kolla med byggmarknaden vilken som är lämpligast. Det finns några olika sorter.
Om du däremot vill måla tryckimpregmerat träd måste du vänt något år.
labbe
OKi, jag trodde det gällde både att olja och måla. Men då ska jag göra det i år. Varför kan man inte måla på gång för??
cato
Har med innehållet i inpergneringen att göra. Vet ej säkert, men färgexperterna sägher så.
uno
Har Du ett bra svar att ge mig varför Du tänker olja altanen? Själv har jag slutat med det då jag inte ser något skäl att göra det.
Tidigare har jag alltid gjort som de flesta, oljat. Men inte nu längre.
KURT
CITAT (uno @ 18-04-2007, 21:26) *
Har Du ett bra svar att ge mig varför Du tänker olja altanen? Själv har jag slutat med det då jag inte ser något skäl att göra det.

Oljningen gör att trät inte blir grått lika fort.
labbe
Sen håller träet sig bättre och längre. Det blir inte missfärgat, möglar inte lika lätt och spricker inte lika lätt.
Uno, varför har du slutat oljat ??
Bee
CITAT (uno @ 18-04-2007, 22:26) *

Jag har också slutat olja. Det har vi hållit på med i alla herrans år och inte blir altangolvet vackrare för det. Förra året blev det bara såpa och t-racer. En sån vacker altan vi hade! I år blev det likadant; ut med Grumme Grönsåpa med lite vatten i på golvet, vänta en liten stund och sen en omgång med t-racern.
Jättefint är det. Träet är mycker ljusare och om det blir ljusgrått med tiden - finfint. Jag gillar inte den där mörkbruna smutsiga ytan som oljan ger.

Ett stort minus med att olja före allt pollen är att det blandar sig med oljan - man får aldrig bort allt överflöd - och golvet blir fort smutsigt och trist.
labbe
Oki, vad är t-racer?? Men då har ni ju oljat golver flera år innan ni började med såpa och t-racer. Det är skillnad då mot mitt som är helt nytt.
Bee
T-racer är en tillsats till Kärchers högtryckstvättar. Suverän till just altantvätt. Tar bort det mesta.
Jag tycker itne du skall bry dig om att olja iår. Det är ju nytt trä och det borde klara sig finfint.

Mica548
CITAT (labbe @ 18-04-2007, 20:36) *
... Varför kan man inte måla på gång för??

Det är olämpligt därför att träet fortfarande är fuktigt och behöver torka ut för att inte färgen ska flaga. Oljan sugs ju in i träet oavsett vattenhalt så det går att göra på en gång.

Vill man ha färg på första året är det pigmenterad olja som gäller.

Lycka till!

/Mica548
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon