Strixx
Hej,

Har sått fler tomatplantor än det får plats i mitt växthus, så jag tänkte ha några på frilandet. Tänkte dock ha dom i hink, för trädgårdslandet är fullbokat.

Hur gör jag då? Ska jag ta upp hål i botten av hinkarna så överflödigt vatten kan rinna ut vid regn? Eller det är bättre med en sådan kruka med underbevattningsinsats och lecakulor?

Alla tipps mottages med glädje! smiley_small_hug.gif
Lady Hamilton
Om du odlar dem i hinkar utan "underbevattningsinsats" så borra hål ca5-7cm från botten, i kanten på hinken och fyller lecakulor i botten (dock inte hela "hål rummet", vatten måste få finnas på lager) så kommer det fungera bra
Jonas70
CITAT (Lady Hamilton @ 18-04-2007, 17:56) *
Om du odlar dem i hinkar utan "underbevattningsinsats" så borra hål ca5-7cm från botten, i kanten på hinken och fyller lecakulor i botten (dock inte hela "hål rummet", vatten måste få finnas på lager) så kommer det fungera bra

Det är väl precis på samma sätt om man låter hinkarna stå kvar i växthuset, eller?
Eva 33c
CITAT (Strixx @ 18-04-2007, 17:51) *
Hur gör jag då? Ska jag ta upp hål i botten av hinkarna så överflödigt vatten kan rinna ut vid regn? Eller det är bättre med en sådan kruka med underbevattningsinsats och lecakulor?

Ska hinken stå ute utan tak måste du ha ett hål någonstans (gärna på sidan en bit upp). Det gäller även om du har modellen med underbevattningssats. Då gör du hålet strax ovanför vattenmagasinet. Några dagars regn och plantan dränks annars.
Står de under tak kontrollerar du ju vattningen själv så då behövs inte hålet, fast det är praktiskt eftersom man inte riskerar att övervattna. flirting.gif
Lady Hamilton
CITAT (Jonas70 @ 19-04-2007, 10:41) *
Det är väl precis på samma sätt om man låter hinkarna stå kvar i växthuset, eller?

Ja det är det. Kan tillägga att man bör borra minst 4 avrinningshål i varje hink
Strixx
CITAT (Jonas70 @ 19-04-2007, 10:41) *

Nja... Jag har inga hål i mina hinkar i växthuset. Jag har automatisk bevattning så det finns ingen överhängande risk för att dom dränks.

Det jag var rädd för var att dom skulle dränkas vid regn, eftersom dom som ska stå ute inte komme stå under tak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon