mogge92
18-04-2007, 17:30
Hej hej! var på plantagen idag, såg att dom sålde physalis. är det verkligen physalis eller är det möjligen gyllenbär? I vilket fall; är det 1 åriga växter eller kan man klippa ner och övervintra inomhus?
Physalis pruinosa = gyllenbär
Physalis peruviana = kapkrusbär
Jag föredrar
gyllenbär eftersom de mognar tidigare.
mogge92
18-04-2007, 18:15
ok men är dom 1 eller fleråriga?
trollehatt
18-04-2007, 18:17
Ja - en sak är klar - varje dag lär man sig något nytt!
I min enfald har jag trott att gyllenbär och kapkrusbär är samma sak men ack vad man kan bedra sig - här gäller det att plugga latin så man begriper sig på det här med odling ...
Alexander-VG-zon3
18-04-2007, 18:20
oftast är dom ett åriga men det går att övervintra om det nu är värt besväret för det brukar ändå inte funka med att övervintra
mogge92
18-04-2007, 18:22
har en känsla av att man kan klara övervintringen om man klipper ner dem något och förvarar svalt
Alexander-VG-zon3
18-04-2007, 18:27
CITAT (mogge92 @ 18-04-2007, 19:22)

har en känsla av att man kan klara övervintringen om man klipper ner dem något och förvarar svalt

klipper du ner dom ökar chanserna att dom ruttnar , ska man prova att övervintra så ska man ställa dom svalt mindre med vatten kanske ev extra ljuse och man kan även prova ha dom i rums temp och hålla dom vid liv så . det som är svårt är att dom lätt dör av för mycket vatten eller för lite vilket även den kunniga har svårt av att få rätt när det gäller känsliga växter . och även är dom så lätta att dra upp från frö varje vår eller köpa så det är om man vill ta på sig besväret å om man tycker det är lönt . bättre så fall köpa nya friska plantor varje år eller så själv från frön
mogge92
18-04-2007, 18:33
ok jag förstår... stå i rumstemperatur och tillägsbelysning... det kan jag ordna. Kan hålla med om att det inte är värt besväret men jag vill se om det är möjligt

du verkar vara en kunnig person på detta forum; du råkar inte veta hur man sköter johannesbrödplantor? har 2st som har fått 4 karamtärsblad(tror det heter så?) men jag vet inte riktigt hur dom ska skötas. står just nu under tillägsbelysning cirka 24C varmt.
Alexander-VG-zon3
18-04-2007, 18:54
CITAT (mogge92 @ 18-04-2007, 19:33)

ok jag förstår... stå i rumstemperatur och tillägsbelysning... det kan jag ordna. Kan hålla med om att det inte är värt besväret men jag vill se om det är möjligt

du verkar vara en kunnig person på detta forum; du råkar inte veta hur man sköter johannesbrödplantor? har 2st som har fått 4 karamtärsblad(tror det heter så?) men jag vet inte riktigt hur dom ska skötas. står just nu under tillägsbelysning cirka 24C varmt.
nej vet inte hur man sköter dom ,
http://en.wikipedia.org/wiki/Carob_treehttp://www.google.se/search?hl=sv&q=Ce...kning&meta=http://www.linnaeus.nu/Bibliotek/vaxt.asp?idnr=1788http://davesgarden.com/pf/go/38318/index.htmlmen jag skulle tro att den gärna vill vara ute när temperaturen i norr håller runt +10c sen ta in den efter nån frost natt sen vinter vila +5c +10c och tål torka bra mindre vatten på vintern , låt torka upp och göda som vanligt . ute på sommaren . du kan ju vänta med att ta ut dom tills dom blivit större . men läser att det växer i medelhavsländerna och dom växterna tål torka vill ha vintervila tål lite frost och ute så mycket det går
mogge92
18-04-2007, 18:55
Ok tack så mycket
ingrid fuxwall
18-04-2007, 19:08
Detta är tredje år jag har mina frösådda. Stammarna börjar bli vedartade och trots att jag klippte ner dem ganska hårt efter att sista bäret plockades, kring jultid (har alltså den senare sorten) är den högsta säkert 70 cm i dagsläge, så det blir en kapning innan jag tar ut dem, så att plantorna grenar sig ännu mer.
Vill inte påstå att de kräver något speciellt under vintern inne, inte mina i alla fall. Den ena stod i mörkret på golvet vid ett norrfönster och led ingen skada.
ingrid
mogge92
18-04-2007, 19:13
Låter hoppfullt det där!

Jag tänkte också att man kunde få kraftiga och vedartade plantor

ska prova att övervintra i vilket fall som helst, får se om jag klipper ner den litegrann eller kanske rätt så mycket eftersom jag har för mig att dom växer sig fasligt stora.
jag tog en stickling i höstas med bär på o satte i jord o den har vuxit som attan o hänger o har hängt i mitt vardagsrumsfönster hela vintern som en vanlig krukväxt o klarat sej utmärkt
nu till sommarnen ska den få vara på balkonegen o sen in i fönstret till vintern så de går alltså fint o övervintra
mogge92
19-04-2007, 18:29
ok vad bra

fin planta förresten
Katti med torpet
21-04-2007, 00:06
Min Physalis (från köpe-bär för några år sedan) är övevintrad i växthuset för andra året. Min +5 grader och är nu 70 cm hög och har blommor i alla toppar. Jag skar alltså ner de riktiga grenarna i höstas och sparade bara de nya korta skotten som nu har vuxit till sig. Den är gruvligt törstig, tror att de stora bladen avdunstar mycket vatten. Även om den hänger med alla bladen pga torka/värme repar den sig snabt så fort de får vatten.
min e också mycket törstig,,fast som du säger den repar sej fort,,den e en bra växt på o tala om att de behövs vattnas den ropar verkligen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.