Kimsan
Jag har en ganska stor inglasad balkong som ligger i söderläge. Solen står på hela dagen och är fönsterna och dörren stängd så är det rena växthuset när man kommer ut där. Förra sommaren smälte mitt klotljus och droppade ner på golvet därute. SÅ varmt är det!!
Jag kan INGENTING om växter eller hur man planterar och så vidare men jag vill så väldigt gärna ha lite grönt där ute!
Idag kollade jag på ett citronträd med stora citroner som hängde i och på coctailtomater, men hon i affären sa att löven skulle brännas sönder på min balkong.
Vad kan jag ha där ute egentligen?? Det finns ingen skugga eftersom glaset går ända ner till golvet. Helst skulle jag vilja ha lite kryddor där och lavendel och så gröna växter såklart men ingenting som är jättekomplicerat att ta hand om eftersom jag e nybörjare...

SNÄLLA HJÄLP! Sommaren e ju snart här så det är ju hög tid!! thanks.gif
Alexander-VG-zon3
det är verkligen inte högtid , sommar är än inte här kan bli kallt än . men alla sorters av kryddor funkar plus sol tåliga perenner som sedum och taklök och yucca och sen vinterhärdiga kaktusar plus andra kaktusar men även oliv och citrus och dvärgpalm och dadelpalm funkar om du inte sätter dom vid fönstret utan längre ifrån och kanske ev hänger upp skydd . även andra sol tåliga perenner kan du ha och rosor , större krukor håller vatten bättre du kommer få vattna både morgon och kväll , beronde på hur kallt det blir på vinter så får du ta in några växter

har får du latinsk namn
Olea europaea - olivträd -12c
Nerium oleander - nerium -3c
Kanariepalm - Phoenix canariensis -5c
Chamaerops humilis - dvärgpalm -12c
citrus -2c
sedum arter vinterhärdiga
yucca filamentosa vinterhärdig
opuntia - olika arter -3c
Sempervivum arter - taklök vinterhärdig
Lavandula angustifolia - lavendel vinterhärdig
Rosmarinus officinalis - rosmarin -15c
salvia vinterhärdig
Nepeta vinterhärdig
Calamintha nepeta - stenkyndel vinterhärdig
Thymus - timjan vinterhärdig
sol tåliga perenner
agapanthus - zon 1-2 vinterhärdig perenn
hibiscus syriacus - vinterhärdig buske i zon 1-2
olika prunus sorter ( persika,körsbär,mandel )
Rosa arter - rosor - vinterhärdiga
klättter växter
Vitis nordica - vinterhärdig

du får vattna mycket och vädra om det går ?? utan vädring på sommaren blir lista färre med växter plus sol skydd under våren och sommaren skulle hjälpa till och sätt inte växterna för nära fönstren
sen får du kolla hur kallt det blir på vintern , har skrivit upp vad växterna tål blir det under vad dom tål får du ta in dom eller skydda dom . kolla här i vilken zon du är i http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml
Hum
Grattis, jag har en precis likadan! smile.gif

Sak #1: du måste ha persienner eller något slag av gardiner - annars funkar det inte! Och komma ihåg att vädra. Just nu måste jag komma ihåg att öppna glasena varje morgon och så stänga dom igen till natten att det inte blir kallt. På sommaren kan man lämna dom uppe.

Det säkraste och lättaste skulle ju vara suckulenter: kakturar, euphorbior, lyktrankor o.s.v.
Men jag bryr mig inte så mycket om suckulenter. Här är vad jag odlat, eller vad som funkat bäst (det finns tidigare trådar av mig om ämnet):
örter & andra matväxter:

-rosmarin trivs jättebra i solen
-olivträd också trivats bra
-lager likaså
-myrten får man vara lite försiktigare med, men går nog
-tomat hade jag förra sommaren, annars bra men får lätt spinn och då blir det en mardröm!
-passionsblomma köpte jag på hösten, men nu verkar den inte riktigt tycka om vårsolen...

-tänker pröva vinranka i år
-gullklematis en lätt klätterväxt som inte heller lidit alls av solen. Härdig dessutom.

-pelargoner lär ska vara bra också.

Spinn blir lätt ett problem på en dylik balkong. Växter som t.ex. tomat och änglatrumpet får jättelätt spinn.
Vissa örter håller spinnen borta, t.ex. just lavendel torde göra det. Koriander gör iallafall, efter att jag slängde min koriander hade jag spinn överallt.

Lycka till med balkongen! Det kräver lite omtanke och säkert lite experiment men blir nog bra sen.

-jb-
mamamaggan
Har också inglasad balkong i söderläge och säger som Hum , persienner är ett måste. Jag har köpt sådana där träpersienner på Ikea och de funkar bra .har dem nerfällda helal dagarna när det är soligt. Öppna och vädra är också ett måste , gör precis likadant som Hum.

Ännu så länge har jag mest bara krukväxter och mina frösådder där ute . Har t ex en jättestor hibiskus som trivs alldeles utmärkt men ska skaffa vinranka och minipersikoträd. En släkting med liknande balkong har dessa växter och det går bra.Jag duschar krukväxterna med duschflaska minst varannan dag och det funkar bra. Lycka till!
Kimsan
Tack för era svar!!

Jag bor i Malmö, så det e zon 1. Jag har ett myggnät som jag brukar sätta in i istället för det ena fönstret om dagarna. Tror ni det räcker att ha det så? Brukar bli svalt ganska snabbt, jag bor nämligen rätt högt upp så det blåser rätt rejält ibland. Har lite tjockare rullgardiner, hoppas de funkar för jag får nämligen inte ta ner dom för värden.

Persikoträd låter intressant och olivträd likaså! Jag hade tänkt rosmarin och timjan i kryddväg. Tror ni man kan ha lavendel förresten?
Och det där citrusträdet kanske går att ha ändå ifall jag inte ställer det så nära fönstret alltså?

Jag köpte en ampel med nån stor burrig grön växt som jag hängt upp och den mår jättebra hittills iaf. Min sambo slängde etiketterna så jag vet faktiskt inte vad det är för sort haha. Jag infogar bild så ni kanske kan svara? smile.gif

Som sagt, jag är värdelös på allt sånt här så jag vet faktiskt inte ens vad spinn är haha.. biggrin.gif

Ni som bor som jag, har ni nån bild från er balkong som kan inspirera mig?

[attachment=1542:SSL20585.JPG]
[attachment=1543:SSL20587.JPG]
mamamaggan
Den där gröna burriga saken a0a.gif tycker jag ser ut som en hängsparris.

Du har ju rullgardiner så då har du ju solskydd. Att ha myggnät i ett fönster gör ju att det blir svalare iaf nu men i sommar är det kanske för lite , då kanske du bör öppna fler fönster.

Vet inte något om citrusträd så där kan jag inte hjälpa dig.

Minipersikoträd kan du säkert ha, även olivträd och lavendel bör väl gå bra.

Tyvärr har jag inte något foto från min balkong men där har jag som sagt en stor hibiskus men ska sätta vindruva och skaffa ett minipersikoträd. Har också köpt skott av bouganvillea som jag tänkte ska få slingra sig på väggen. Ska skaffa lite mer " slingerväxter " så att jag får det lite djungellikt.

Har sått passionsfrukt, guava , papaya , melon och kronärtskocka som ska vara därute. Sedan blir det väl en och annan sommarblomma också.

Alexander-VG-zon3
lavendel kan du ha där även citrus så länge det inte blir kallare än -3c , men ska man inte glömma heller det får inte va för varmt på vintern många av dom här växterna som oliv,lavendel,rosmarin,persika vill ha svalt runt 0c och lägre
Kimsan
Ahaaa hängsparris... hehe jag bara tog den för jag tyckte den va söt... coolgleam.gif

På sommaren blir det som en bastu och på vintern blir det nog minusgrader...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kimsan @ 19-04-2007, 22:57) *
Ahaaa hängsparris... hehe jag bara tog den för jag tyckte den va söt... coolgleam.gif

dom växter du har fått som förslag här klara det , och dom växter du tänkte ha klara sig och vill ha frost på vintern .
hängsparrisen däremot vill inte ha frost men klara sig fint ner till 5c
men som sagt förbättra det för växterna på våren å sommaren igenom att ha solskydd och vädring om det går
Hum
Här borde det komma in bilder på min balkong hur den ser ut just idag.. den är rätt så stor, 10m bred så det ryms allt möjligt. Den första hälften är just nu rätt råddig med mina frösådder och allt som hör till med dem, på bordet och i bakgrunden har jag uppstammad krypvide, 2 bergsbambun, gullklematis på golvet vid spaljen, och ginkoträd bakom (ginkgon skuggad av spaljén, skulle bränna sig annars). Denna helhet tänkt vara i asiatisk stil.

På andra sidan har vi först medelhavsväxter, lager på golvet och citroner, rosmarin och oliv på det gröna bordet och myrten på det lilla bordet. Har inte hittat på något till ampeln än (förslag?). I bakhörnan änglatrumpeter.

[attachment=1556:balkong1.jpg] [attachment=1557:balkong2.jpg]

-jb-
Drontan
Ett annat tips är självvattnade krukor, mycket behändigt när ddet riskerar o torka för fort. De kan vara lite dyra o köpa men det lönar sig i längden. annars kan man göra själv, ha lecarkulor i botten, nån form av väv över som släpper igenom fukt men inte jord, o ett rör ner till lecakulorna, sen häller du på jorden o planterar. o inget hål i botten av krukan kanske man måste tillägga.
mamamaggan
CITAT (Kimsan @ 19-04-2007, 22:57) *

Har du ingen termometer därute? Det vore nog idé att skaffa i så fall.

Min balkong är vinterbonad men jag har också ett element där på vintern men har hittills inte behövt använda det så mycket eftersom det sällan blir under 15 plus.

Om du har tänkt ha växter där även på vintern och det verkar att bli för kallt så kanske det räcker med att öppna dörren från lägenheten och/eller skaffa bubbelplast och frigolit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon