Full version: Amaryllis
Olivia
Hmm, jag hade ju tänkt för ett år sedan att jag skulle läsa på hur man sparar sin amaryllis och får den att blomma till nästa jul rolleyes.gif Men det blev visst aldrig av, så den har fått stå där i sin gamla kruka i ett österfönster hela sommaren, hösten och så denna vinter igen whistling.gif . Men nu, så såg jag en lång stängel med en knopp! Vad gör jag nu? Man köper dem ju med nedklippta blad, men är det någon speciell anledning till detta? Kan jag bara låta den stå där och sprida julstämning biggrin.gif ?
Rossi
Grattis! Ja, det är bara att vattna som vanligt och njuta av blomningen! När man sparar amaryllis så blommar de gärna under våren/sommaren. Lite konstig känsla om det är den vanliga "julamaryllisen"!
lissa
Samma här. 2 som jag hade ute för att växa till sig har plötsligt kommit med en knopp var, och båda öppnar sig nog imorgon för man anar redan färgen...roligt med såna överraskningar....
Fenja
Jag har en som det just slagit ut två djupröda klockor på i vardagsrumsfönstret på! Sköt den som vanligt och gödselvattna den vid varje vattning nu under sommaren. Ställ gärna ut den efter blomning på ett skuggigt ställe under en buske eller så när det blir frostfritt. I oktober slutar du vattna och ställer den mörkt och torrt (under diskbänken har jag mina) så att den får vissna ner helt. I december kan du ta fram och väcka den försiktigt. Plantera om, ställ den ljust och ge den "teskedsvis" med vatten tills den skjuter nytt igen.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon