Full version: Liljor
Leufstedt
För 2 år sedan grävde jag ner ett 6 lökar kungslilja och 6 lökar orientlilja. Problemet är bara att det är bara verkar komma 2 skott och de kommer från samma "grupp". Alla lökar är nergrävda i samma rabatt och med liknande förutsättningar. Vad kan jag göra för att få igång de som inte vill? Kan jag gräva upp lökarna och se om de är förstörda? Ska jag planera om dem? Tacksam för alla tips.
lissa
Egentligen borde man inte röra dom, men när det gäller lökar försöker jag att försiktigt peta upp jorden från sidorna för att kunna se om löken eventuellt har ruttnat, då ser man ju samtidigt om den är för våt och om den är det försöka åtgärda det. Om det är flera lökar tillsammans och en har ruttnat är det ju bättre att kunna t bort den så att resten inte går samma väg...Men som sagt, det är vad jag brukar göra, och kanske har jag haft tur, men än har ingen blivit förstörd av det....allra viktigast är att vara väldigt varsam...hoppas dom mår fint, lycka till smile.gif
Kajsa
Gräv ner benmjöl så försiktigt det går, men på 2 år borde dom komma upp. Kommer inget i sommar ta upp dom och kolla det skulle jag gjort, även om lökarna inte blommar ska det komma mycket blad, dom kan tjura men oftast är dom fina första året.
Vi hade en lång blöt höst/vinter dom kan ha ruttnat.
Elute
Jag grävde ner en stor mängd kungslilja (bl a) för två år sen. Förra året planterade jag ganska mycket annat på de tomma platser som blev, men nu i år har ännu fler lökar kommit igång och det kommmer upp olika löksorter överallt helt plötsligt.
Tyvärr verkar frosten ha tagit hårt åt dem som nu har kommit fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon