Piccante
Naturintresserade som bor i eller runt Göteborg, ni vet väl att i morgon torsdag är det (för)mycket intressant på en och samma gång!

CITAT
Torsdag 19 april kl. 19.30

Vad skall djuret heta?
Ted von Proschwitz berättar om hur en ny djurart får sitt namn, varför den ska heta just så och vilka regler som gäller nu. Och vad är det som skiljer vårt sätt att beskriva djurarter från Linnés? Fantastiskt nog tillämpar vi än i dag samma grundläggande system för att ordna djurgrupperna som det Linné lanserade, men de verktyg vi använder är förstås helt andra.
Kvällens möte är gemensamt för VEK och Göteborgs Biologiska Förening, dessutom ingår det i Vetenskapsfestivalens Linné-program. OBS att mötet är förskjutet till kl. 19.30, alltså en kvart senare än vanligt, detta för att den vetenskapshistoriskt intresserade ska ha möjlighet att först avnjuta föredraget på Stadsbiblioteket kl. 18.00 om Linné och Nemesis Divina. Vi avslutar med te och smörgåsar.

Samtliga ovanstående träffar äger rum på Göteborgs Naturhistoriska Museum.
och, Botaniska föreningen i Göteborg:

CITAT
Torsdag 19 april, 19:00 : Årsmöte med sedvanliga årsmötesförhandlingar, inklusive val av styrelse och övriga funktionärer.

Efter pausen föredrag om Systematik inom handnycklar Dactylorhiza. Mikael Hedrén gör ett nytt försök att berätta om artkomplexet jungfru Marie nycklar, ängsnycklar, majnycklar, sumpnycklar och övriga mer eller mindre vitt utbredda handnycklar. Både auto- och allopolyploidisering förefaller ha ägt rum inom denna “kritiska” artgrupp. En del är känt om deras uppkomst- och invandringshistoria; med hjälp av molekylära markörer försöker Mikael och hans medarbetare nu förstå kvarvarande problem i Norden.

Plats: Föreläsningssalen, Carl Skottsbergs gata 22, Institutionen för växt & miljövetenskaper (tidigare Botaniska inst.) i Botaniska trädgården/ Änggården.

Om inga större katastrofer inträffar så kommer jag själv att lyssna på orkidéföreläsningen.

Lars-Olof Arvids
Helt riktigt, i kväll är det för mycket intressant på samma gång! Jag är ju med i både VEK, biologiska och botaniska föreningen, och hade gärna varit med på båda föreläsningarna. Men i stället åker jag till Uddevalla akvarieförening där det ska handla om killis, mina favoritfiskar.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon