Full version: Tulpanknoppar saknas
1219
Är mina tulpanlökar slut så de ska tas bort eftersom jag i år bara får blad på plantorna och ej några knoppar? Förra året åt rådjuren upp alla knopparna, men i år har vi lyckats hålla rådjuren borta med hjälp av upphängda cd-skivor. Tulpanlökarna tog kanske skada av förra händelse och kan nu inte blomma igen?
ingrid fuxwall
Vad det är för fel på dina tulpanlökar kan jag inte spå men att lökar skulle ta slut kan jag inte tänka mig, här blommar sådana som sattes för ca. 50 år sedan, kanske inte just de, men deras sidolökar - blommar gör de i alla fall.

ingrid
Betty
Att dina tulpaner inte blommar i år beror inte på att rådjuren åt upp knopparna förra året, inte om du lät bladen vissna ner så deras näring fick gå tillbaka i löken.
En del "nya moderna" tulpansorter blommar bara bra några år för att sedan försvinna mer eller mindre efter några år medan en del "gamla" sorter kommer igen år efter år och t.o.m. förökar sig utan att man knappt behöver göra nåt alls.
Viktigt är annars att gödsla tulpanerna när de just har blommat, benmjöl är bra, plus att man ska låta bladen vissna ner så att näringen i dem går ner i löken igen innan man tar bort dem.

Jag är rätt slarvig med gödandet så många av mina tulpaner får färre och färre blommor med åren och en del blommar bara ett par år och sen kommer det bara upp enstaka blommor men mest bara blad. Om man gräver upp lökarna då så ser man ofta att "originallöken" är borta men det kan finnas många smålökar. De smålökarna orkar inte blomma, de måste förts växa till sig under några år och under den tiden kommer det bara blad.
Jag köper hellre nya spännande sorter varje år i stället för att underhålla de där små som behöver flera år på sig för att bli nåt. Hos mig är de flesta tulpansorter "färskvara" - utom en del då, som Apeldorn och vildtulpaner typ tarda. smile.gif
Blomstertanten
Om jag inte är helt fel underrättad så blommar tulpaner i princip bara en gång på samma lök. (Har hört att det är likadant med krokus ) Efter blomning bildas små "bäbislökar" som sedan behöver växa till sej för att kunna blomma. Det är därför man kan se att det nästan bara kommer blad vissa år.
Vet inte hur det är med de botaniska tulpanerna, men jag har fått för mej att deras "bäbislökar" inte behöver lika lång tid på sej att växa till sej eftersom deras lökar är mindre. Så de återkommer oftast med blommning våren därpå.
Rätta mej gärna om jag har fel tongue.gif
Men har läst detta om tulpanlökar någonstans , men med mitt teflonminne så minns jag inte alls var och när giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon