Att dina tulpaner inte blommar i år beror inte på att rådjuren åt upp knopparna förra året, inte om du lät bladen vissna ner så deras näring fick gå tillbaka i löken.
En del "nya moderna" tulpansorter blommar bara bra några år för att sedan försvinna mer eller mindre efter några år medan en del "gamla" sorter kommer igen år efter år och t.o.m. förökar sig utan att man knappt behöver göra nåt alls.
Viktigt är annars att gödsla tulpanerna när de just har blommat, benmjöl är bra, plus att man ska låta bladen vissna ner så att näringen i dem går ner i löken igen innan man tar bort dem.
Jag är rätt slarvig med gödandet så många av mina tulpaner får färre och färre blommor med åren och en del blommar bara ett par år och sen kommer det bara upp enstaka blommor men mest bara blad. Om man gräver upp lökarna då så ser man ofta att "originallöken" är borta men det kan finnas många smålökar. De smålökarna orkar inte blomma, de måste förts växa till sig under några år och under den tiden kommer det bara blad.
Jag köper hellre nya spännande sorter varje år i stället för att underhålla de där små som behöver flera år på sig för att bli nåt. Hos mig är de flesta tulpansorter "färskvara" - utom en del då, som Apeldorn och vildtulpaner typ tarda.