|
Full version: Rustas växthus
Funderar på att köpa Rustas växthus (5 kvm). Har någon av er ett sådant och är ni nöjda med det?
Tacksam för svar!
Nä, men jag gjorde misstaget att köpa deras rosenbågar. De höll inte i två dagar och då hade jag inte hunnit plantera något ännu.
CurlySue
19-04-2007, 12:12
Helt värdelöst! Du måste ha alla hyllor på plats..annars så håller det inte ihop..dvs du kan inte odla något som är högre än 40-50 cm... Vi skrotade vårt efter 1 säsong....
Jonas70
19-04-2007, 12:18
Rusta är väl inte direkt kända för sin kvalitet. Satsa på ett växthus från någon av de kända märkena istället!
Om vi börjar från början - vad tror du din ambitionsnivå är? Själv är jag rätt plantgalen - jag bor dock i ett radhus med mycket liten tomt - igår köpte jag 3 stycken av dessa från Jula - Extrapris har de just nu också - bara 99 kronor styck. Har precis satt ihop ett och det var trögt och bra att montera, inga glapp, än i alla fall - plasten är tunn och dragkjedjorna kräver lite 5-56 för att löpa smidigt - perfekt djup i dem för att få plats med 2 champinionslådor i bredd.  Mvh David
Lady Hamilton
20-04-2007, 17:37
Jag har ett fler tal av dessa "mini växthus" och jag använder mig av hyllorna. De går att bygga i hop så att man själv väljer antal hyllor och höjd hyllorna är inne på 4:e säsongen och har funkat bra. Sedan tar det ju ingen plats när man har monterat i sär alltihopa igen. Förvarar "allt" i en kartong, utom själva "galler hyllorna" som jag har upphängda på en spik på väggen. Men plast överdraget..........nä tyvärr......det har ingen större kvalite
Kan bara hålla med Ladyn om att hyllorna och " ställningen " är hur användbar som helst. Just nu har jag det största av " Rustas " inuti mitt "riktiga " växthus. Då behöver inte Plasten vara perfekt påsatt, utan den är mer till för att inte värmen från fläkten inte ska behöva gå för fullt. Perfekt för mig!....Men, plasten och dragkedjorna är under all kritik om man har tänkt sig att använda det som ett riktigt växthus ute! Tyvärr.
ingrid fuxwall
20-04-2007, 20:18
Nu måste jag protestera - den plasten och de växthusen är bra, tycker jag i alla fall. Har de inne på förvåren och ute innan det blir bra temperatur och för mig har de hållt i flera år och man måste ju tänka på priset och enligt min åsikt är de prisvärda.
ingrid
Cassandra
08-05-2007, 23:57
Jag har gått och funderat på Rustas 5 kvm gröna plastväxthus som är nedsatt nu. Jag antar att det är det ni menar här. Är det verkligen så dåligt? Det kändes inte direkt skrangligt i affären,jag kände på det uppställda exemplaret.
Vad rekommenderar ni isåfall istället (under tusenlappen på en kolonilott)? Tacksam för tips!
Jag hade ett sådant där på 5 kvm... plasten håller i 2-3 år sedan förstörs yttre lagret av sol och vind och det skiktar sig så armeringen liksom lossnar och det blir småhål överallt. De gröna plastbitarna som man monterar ställningarna med, spricker och går sönder på samma tid... Om du orkar riva det varje höst - vilket jag inte gjort - så blir kanske livslängden något längre! Man får hålla på länge innan man får det på plats så att det går att stänga, så tryck ihop alla delar NOGA vid montering och se till att det står på jämnt underlag. I övrigt så funkade det bra, jag drog upp pellisar och småplant på hyllorna, sedan hade jag halvpallkragar som jag odlade annat i. Ett stort minus för att det inte går att genomvädra eftersom det bara finns en öppning. I år bygger vi ett eget i byggplast och med impregnerat trä... det blir något dyrare och mycket större och jag utgår i från att det håller betydligt längre... Min far har ett sådant i norrbotten som står helt fortfarande efter 13 år!!  Mvh Fenja
Håller med om att plasten är i dålig kvalitet i de små växthusen. När mitt gick sönder förra året, gjorde jag ett nytt överdrag av odlingsväv och det funkar jättebra när man har nya småplantor som behöver skuggas!
Jag köpte ett sånt från Rusta ifjol..mest för att jag var ute efter hyllorna till frösådderna.. Det var väl med om nån storm innan jag plockade in det i höstas och plasten blåste av..men det höll..I år däremot så strök dragkedjan med direkt och plasten sprack lite när jag försökte stänga det. Egentligen hade jag tänkt använda de som Gillan men eftersom jag har upphöjda bäddar i växthuset så blev det för högt...i år blir det nog arbetsbod/chilihus eftersom jag har hur många chiliplantor som helst..och dom funkar väl i krukor.. Mitt betyg är väl : helt OK med tanke på priset..
ingrid fuxwall
09-05-2007, 08:52
Finns det någon som har bild på det omtalade "växthuset"? Sedan undrar jag hur mycket det kostar nu?
ingrid
Cassandra
09-05-2007, 09:36
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-05-2007, 09:52)  Finns det någon som har bild på det omtalade "växthuset"? Sedan undrar jag hur mycket det kostar nu?
ingrid Strax över 700 kostar det nu. Min plan är ju att montera ner det på hösten eftersom jag har kolonilott som står öde hela vintern.
Irene_L
09-05-2007, 09:53
Jag har det där största plastväxthuset som finns på Bettys länk. Jag har haft det i 2 år. Jag tar ner det under vintern. Hyllorna är jättebra och stadiga. Men plasten har försvunnit under dessa år på en del ställen. Det är bara den göna plastarmeringen kvar på taket exempelvis. Men nu har jag gjort så här. Jag köpte en tunn genomskinlig plast som jag har lagt emellan det grönarmerade taket och den övre delen av hyllställningen. På så sätt har jag fått ett nytt tak. Jag använder mitt till att ha sådder och sticklingar i . Det fungerar det toppen till. Det blir väldigt varmt i det på sommaren så förut har jag haft det tomt då. I år har jag tänkt att prova ex tomater i det under sommaren. Man får tänka på att lägga stenar eller liknande runt så att inte vinden tar tag i det, Speciellt viktigt är det innan man har nåt på hyllorna.
Cassandra
09-05-2007, 10:14
Jag funderar på om det går att förlänga hörnstoplarna på något sätt och sticka ner förlängningarna i marken? Så att det stannar kvar vid kraftig blåst. Är hemskt sugen på att köpa det till kolonin.
ingrid fuxwall
09-05-2007, 21:15
CITAT (Betty @ 09-05-2007, 09:59)  Tack snälla! CITAT (Cassandra @ 09-05-2007, 10:36)  Strax över 700 kostar det nu.
Min plan är ju att montera ner det på hösten eftersom jag har kolonilott som står öde hela vintern. Självfallet tar man in växthuset på vintern - tar Ni inte in Era trädgårdsdynor och annat? ingrid
Cassandra
09-05-2007, 22:24
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-05-2007, 22:15)  Tack snälla! Självfallet tar man in växthuset på vintern - tar Ni inte in Era trädgårdsdynor och annat?
ingrid ??? Jag skrev att jag planerar att ta in det, eller hur? I motsats till övriga kolonister i området som låter sina plastväxthus stå ute året runt. Så så himla självklart är det inte.
Cassandra
09-05-2007, 23:47
Jag köpte objektet iallafall idag eftersom Rusta här bara hade ett kvar och inte får hem fler. Monterade växthuset på en timme ikväll, lätt som en plätt bortsett från att jag gjorde det helt ensam. Delarna satt ju inte ihop så bra innan plasten sattes på och stabiliserade huset. Jag är nöjd med resultatet.
Jonas70
10-05-2007, 08:15
Det här verkar ju vara en bra och billig lösning, men inte alls jämförbart med ett traditionellt växthus. Men jag tror inte att man ska försöka sig på det heller med tanke på den stora prisskillnaden. Däremot tror jag man på egen hand måste jobba på att förbättra en del saker på detta billiga lilla hus. Det måste ju förankras på något sätt ananrs lär man ju få leta efter huset inne hos grannen om det börjar blåsa. Dessutom verkar ventilationen vara alldeles för dålig för att fungera under perioder av mycket sol.
marskattan
10-05-2007, 11:09
CITAT (Cassandra @ 10-05-2007, 00:47)  Jag köpte objektet iallafall idag eftersom Rusta här bara hade ett kvar och inte får hem fler. Monterade växthuset på en timme ikväll, lätt som en plätt bortsett från att jag gjorde det helt ensam. Delarna satt ju inte ihop så bra innan plasten sattes på och stabiliserade huset. Jag är nöjd med resultatet. Jag tycker du ska vara nöjd! Det är helt klart prisvärt, och du vet ju själv att det inte lär hålla i 100 år så du blir ju inte lurad. Dessutom är det ett bra sätt för dig att testa vad du vill ha i framtiden. Kanske denna storleken är lagom till dig, eller så upptäcker du att du får köpa grannens tomt att ha växthus på *ler* Så grattis till ditt inköp! Jag ser fram emot att få se bilder på det, både med och utan innehåll! // Agge, vars första växthus var Rustas modell "mini". Jag har det fortfarande kvar och det är inne på 3:e säsongen (edit: Stavfel)
Christina i Småland
14-05-2007, 20:42
Jag har också köpt växthuset för ett par veckor sedan. Jag tror att det kostade 746 kr eller däromkring. det var iaf nersatt med 25%. Satte upp växthuset häromdagen. Jag använder det som mellanstation från mitt "riktiga" växthus till utplantering. Mitt vanliga växthus är på 10 kvm och är alldeles för trångt. Övervintrare och perennsådder fick flytta över. Dom klarar sig utan värme med täckning av fiberväv om frosten skulle slå till. Än så länge fungerar det bra. I beskrivningen till växthuset står det att det inte ska stå ute över vintern. Ska alltså endast användas under sommarhalvåret.
/Christina
...i blåsten igår så kantrade mitt Rustaväxthus och det blir nog aldrig som det var igen..det har nästan benen i kors.. Tur att det var tomt...
Cassandra
16-05-2007, 09:28
CITAT (Tesa @ 15-05-2007, 22:36)  ...i blåsten igår så kantrade mitt Rustaväxthus och det blir nog aldrig som det var igen..det har nästan benen i kors.. Tur att det var tomt...  Haha, ditt också! Jag fick ta ner mitt växthus helt, rena rama plockepinnsynen mötte mig. Plasten for upp i skyn som en lyftballong trots förankring. Natten före regnade det 19 mm så benen (som stod på träplankor) hade sjunkit ner dessutom. Ska sätta upp det stadigare till helgen, letar armeringsjärn nu. Tror ni det räcker om jag förankrar det med dessa en halvmeter ner i marken, eller ska jag satsa på en...två meter..?  Åh mitt var inte tomt men en granne såg vad som höll på att hända och räddade det mesta innan jag kom dit. Gårdagens hjälte den grannen!
Jonas70
16-05-2007, 10:24
Låter ju inte helt bra, men det är ju helt klart att man får vad man betalar för. Och ibland kan ju ett billigt alternativ var fullt tillräckligt för att täcka ens behov.
CITAT (Cassandra @ 16-05-2007, 10:28)  Haha, ditt också! Jag fick ta ner mitt växthus helt, rena rama plockepinnsynen mötte mig. Plasten for upp i skyn som en lyftballong trots förankring. Natten före regnade det 19 mm så benen (som stod på träplankor) hade sjunkit ner dessutom. Ska sätta upp det stadigare till helgen, letar armeringsjärn nu. Tror ni det räcker om jag förankrar det med dessa en halvmeter ner i marken, eller ska jag satsa på en...två meter..?  Åh mitt var inte tomt men en granne såg vad som höll på att hända och räddade det mesta innan jag kom dit. Gårdagens hjälte den grannen! Jag lade betongplattor runt mitt längst ner på plastkanten som man kan vika ut. Det stod hela vintern utan att lätta!! En annan femma är att plasttältet inte är riktigt väderhärdigt och skiktar sig... Mvh Fenja
Irene_L
17-05-2007, 10:13
Jag har också betongplattor runt om växthuset, på plastkanten längst ner.
Cassandra
17-05-2007, 22:38
Jag hade stenar tyngre än betongplattor men vad hjälpte det när vinden tog tag i överdraget och dragkedjan slets sönder. Plasten lyfte som en luftballong och pinnarna ramlade isär. Vindstyrkan var ordentlig! Rusta har skickat efter ett nytt plastöverdrag till mig eftersom det var sista växthuset de hade hemma här. Inga problem att byta ut det mot ett helt. Idag har jag skaffat ordentliga lastspännen också.
kricke1
19-05-2007, 12:49
CITAT (sofiaa @ 19-04-2007, 00:39)  Funderar på att köpa Rustas växthus (5 kvm). Har någon av er ett sådant och är ni nöjda med det?
Tacksam för svar! skit växthus, plasten håller inte och man bör nästan sätta fast huset i betong för att det inte ska blåsa bort
Cassandra
19-05-2007, 21:16
CITAT (kricke1 @ 19-05-2007, 13:49)  skit växthus, plasten håller inte och man bör nästan sätta fast huset i betong för att det inte ska blåsa bort SÅ illa är det verkligen inte. Idag har det blåst rejält här längs ostkusten och mitt växthus stod kvar denna gång.
Kristina*
20-05-2007, 21:45
CITAT (sofiaa @ 19-04-2007, 00:39)  Funderar på att köpa Rustas växthus (5 kvm). Har någon av er ett sådant och är ni nöjda med det?
Tacksam för svar! VARNING!!! Jag har har ett av Rustas växthus. Jag var så glad när jag monterade upp det. Det var ganska enkelt, och drog sedan duken över alltihop. Jag förankrade det i backen med de tältliknande pinnarna som följde med. Allt var frid och fröjd. Vilken lycka! Jag ställde ut alla mina förkultiveringar + alla mina änglatrumpeter. Alla var stälda på brickor som var namnade. Seda stängde jag med blixtlåset och åkte till affären. När jag var i affären började det blåsa och när jag kom hem - låg mitt växthus opp och ner. Allt var förstört! Mina änglatrumpeter såg ut som krossad spenat, krukor med frön var tömda. Själva stommen var helt sned. Nu har jag gjort ett nytt försök:Jag har böjt rätt stommen och benen till växthuset är fastskruvade i långa plankor, på plankorna ligger mycket tunga trädgårdsplattor. Men tyvärr läcker taket in fastän det inte är hål i det. Plasten är alltså inte vattentät så plantorna blir rejält dränkta med vatten. För vattnet samlas i taket som buktar sig ner och det strilrinner ner över krukorna. Dessutom blir jag duschad inne i växthuset när det blåser och den blöta duken skakas till av vinden. Så nej, spara hellre ihop till ett riktigt växthus. Det gör ialla fall jag nu. kristina
Cassandra
20-05-2007, 21:48
Det kom då inte in en droppe när det regnade totalt 25 mm här tidigare i veckan och inget vatten stannade på taket. Det gäller bara att du spänner plasten ordentligt.
Helleborus
21-05-2007, 00:06
Jag har ställt växthuset emot en vägg. I väggen sitter krokar. Två uppe, två nere. När det blåser som värst drar jag två rep om hela växthuset. Då står det så stadigt så.
Jonas70
25-05-2007, 12:54
Låter som om man får jobba rätt mycket för att förankra huset ordentligt vid blåst. Jag har ju ett Willab-växthus och skulle definitivt inte vilja byta ut det mot Rustas, men det kan ju ändå fungera för de som inte kan eller vill lägga ner pengar på ett "riktigt" växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|