kbr
Hej dom värkar ha stanat i växten och så har deras blad blivit gula och lite rött i men dom värkar leva. Har armaturer över ca 10cm. Från 6-23.00. Vad ska jag göra? Omplantera? Är det för tidigt? Hjälp.
Tillsamans med tomatplantorna växer ochså paprika och äggplanta och dom är gröna och fina.

Vad tror ni?

mvh Karin
Plain
Hur långt har dina tomater hunnit? Bara hjärtblad eller mer? Har du planterat om dem någon gång sen du sådde dem?
Om jag inte minns helt fel så kan rött - eller ja rödlila - betyda köldskador. Men de blir väl knappast utsatta för någon större köld, då jag antar att de står inne? Jag såg att jag fick gulnande blad på mina riddarsporrar - det verkade bero på näringsbrist - så jag skolade om dem illa fort - i P-jord - det gillade de för nu är de gröna och fina igen.

Mvh

David
kbr
Nej jag har inte omskolat dom någon gång. och dom har bara fått sina hjärtblad.
Nej någon skyla har dom inte utsats för.
Men du tror att det beror på näringen? Dom står i såjord nu.

mvh Karin
Plain
Så här skulle jag ha gjort - men håll mig inte till det dunno.gif Jag har dock lyckats med att driva upp 50 tomater i vår wink.gif

Om det står många små plantor i en liten kruka - trolig näringsbrist - skola om eller ger svag näringslösning nästa gång du vattnar. Det kan bero på för blöt sådd också, men det håller jag som mindre troligt. Dubbelkolla att du inte fått sorgmyggor i jorden.

Mvh

David
kbr
Idag har jag planterat om dom. Håll tummarna /Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon