Full version: Dragon
thomasini
Ifjol sådde jag dragon från frö o planterade ut och det växte himla bra. Enda felet tyckte jag att den blev så himla klen och hög. Tänkte bara fråga någon om man kan börja toppa den då den börjar växa igen så att den skulle bli lite buskaktig? Tack på förhand!
Gillan
Jag vet inte hur andra gör, men personligen så toppar jag aldrig Dragonen. De blir, i alla fall här, väldigt kraftiga ändå. Tror nog att det var pga att det var första året som de var lite taniga för dig. Sen kan det förstårs bero lite på vad för jord de växer i? Här har vi lerjord.

KURT
är det verkligen någon mening att fröså dragon? Vad jag förstått så kan man bara föröka den franska dragonen vegetativt, den som frösås är andra varianter (rysk dragon). Smakmässigt brukar man alltid hävda att den franska dragonen är bättre, men jag har inte provat båda?
thomasini
Den gjord vi har är nog närmast sandjord men riktigt bra ändå. Jag frösådde rysk dragon och sedan var det någon annan variant också som smakade väldigt bra. Båda sorterna har satt igång väldigt bra i år och skapat massor med extra skott så få se kanske de blir lite buskaktiga utan att klippa dem.
Gillan
Jag har provat båda och kan bara hålla med om att den franska är den som smakar " som den ska ". Och jag har också bara köpt/fått en yttepytteplanta som på bara ett par år växt så vi varit tvungna att dela och ge bort ( den franska alltså ). Otrolig växtkraft har den. Den Rysska är betydligt klenare i växtsättet och smakar i stort sett ingenting.

Har alltså inte sått den från frö själv. Och det var ju faktiskt det du undrade över.
noora
Rysk dragon (den som man kan så från frö) blir ofta väldigt hög och "ranglig". För att få den buskig måste du ha ett tätt bestånd. Fransk dragon blir inte alls lika hög. Däremot blir den inte heller speciellt "buskig", som bäst får man en liten "kvast" av grenar på varje skott och ofta blir det dessutom ganska glest mellan skotten. Om man toppar skotten grenar de sig mer, men det är inte nödvändigt för att de ska grena sig. Du kan se lite bilder på den här sidan. De flesta föreställer fransk dragon, men i fotot från Bergianska Trädgården kan du se skillnaden mellan fransk och rysk. Rysk är den höga "busken" till vänster, den klena grejen i mitten är fransk dragon (och den till höger kommer jag faktiskt inte ihåg vad det var).

Jag tycker att det är stor skillnad på smaken på rysk dragon och fransk dragon, så jag rekommenderar att du skaffar dig en fransk för smakens skull smile.gif
thomasini
Nu när jag börjar fundera på saken är jag inte riktig säker om jag har en sått den där ena sorten eller ej. Jag har nämligen de båda sorterna på olika platser och den ryska är jag säker på men den andra är jag inte säker på om jag köpt eller sått. Jag kan ju ta några bilder då de vuxit till sig lite så kanske någon känner igen dem. I alla fall så var smaken väldigt bra i den andra för vi använde den massor i olika rätter förra sommaren.

Eva i Västerås
Jag slutade med dragon, för hos mig trivdes bara en ryska som jag inte ville ha.
Sedan såg jag hos Runåbergs, min "hovleverantör", frön av Mexikansk dragon.
Det är egentligen en tagetesart, tagetes lucida, men skulle smaka dragonlikt. mexikansk dragon
OK, en ettåring kan man ju prova, så jag köpte en påse.
Den smakar nästan mer dragon än den franska, och definitivt bättre än den ryska, så den är stående i mitt kryddland sen dess.
Lättodlad. Sår man inomhus hinner den få små gula enkla blommor som är rätt söta, men den är liten och ser rätt anspråkslös ut annars.
noora
Jag får inte Tagetes lucida att gro sad.gif Krävs det något speciellt? Ska fröerna ligga på ytan eller ska man peta ner dem i jorden?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att bara låta fröerna ligga på ytan av en fuktig såbädd och täcka sådden med plast ofta gror tagetsfrön snabbast ifall man behandlar dem som ljusgroende men det funkar även att täcka fröerna med ett tunnt lager jord. Runt 2-3v kan det ta för fröerna att gro vid rumstemperatur
Gillan
Eva i Västerås! Blir lite nyfiken på om du menar att du fick din " Dragon Tagetes " att övervintra? Själv har jag inte frösått den, men jag köpte den som planta förra året, och den har inte överlevt vintern ( inte för att jag hade räknat med det heller). Men den var oerhört god! Väldigt speciell i sin smak. Jag skulle inte vilja påstå att den är så lik den franska. Mycket smakrik, men annorlunda! Kommer absolut att köpa den igen om den går att finna.

Kul att fler " upptäckt " den tummenupp.gif

äpplet
köp inte rysk dragon, den är inget att ha,
smakar bara gräs!
Eva i Västerås
Nej, den är stående återkommande gäst i kryddlandet.
Den funkar bara som ettåring.
Som sagt, Runåbergs har frön.
Nä, den smakar inte precis som fransk dragon, men jag tycker den smakar "Mer" dragon än den franska...
Speciellt när den torkat.
Dragon har ju också en annan smak när den är färsk.
Det är nog den enda kryddörten jag helst använder torkad eller inlagd.
Ska prova lägga in i fin vinäger till hösten, om jag nu får i några frön i krukor i år. Det är så gott.
tettan
så hur skiljer jag fransk dragon från den ryska?
jag har en buske som växer som bara den som ska vara dragon, men jag vet inte vilken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon