Full version: Hushumla.
amaira
Denna dam hade förirrat sig in i mitt gamla ouppvärmda kök, och ville ut genom fönstret. Hon fick komma ut såklart, men via ett glas och min kamera.

Definitivt en hushumla.

Alltså, med min kunskap om humlor, som inte är så stor. Det finns ju så många humlor och en del är väl mycket lika förstår jag. Fast några är vanligare än andra, hushumlan t.ex.

Men tittar jag lite extra på den här damen, så börjar jag misstänka att hon är en snylthumla, och då bör hon ju vara en hushumlesnylthumla ... eller vad de nu heter... (Psithyrus norvegicus)

Eftersom jag faktiskt inte har den blekaste aning, kastar jag ut frågan och bilden här. Vad är denna söta dam för något, mer exakt bestämt?

Lars-Olof Arvids
Någon hushumla hittar jag inte i någon av mina böcker, men tycker att den här ser ut som en trädhumla (Bombus hypnorum).

Olle
Lars-Olof Arvids
Oj då, en sökning visar att hushumla och trädhumla är samma sak! biggrin.gif

Olle
Gossen Ruda
Jag skall konsultera samlingen och mina anteckningar när jag kommer hem. Beträffande svenska namn så är dom inte helt fastställda än. Namningsarbete pågår.
Gossen Ruda
Är tveksam. Dom hushumlorna jag fångat tidigare har inte så avgränsat brunrött område utan även främre delen bakkroppen har likadan behåring. Fast i början på veckan fångade jag en humla med likartat utseende. Om den varierar eller om det är en annan art vet jag inte än. Björn Cederberg är i Skåne och jagar bin så han når jag inte heller denna veckan. Frågan får nog vila tills efter helgen så att jag kan gå på Björnjakt.

Upplysningsvis så kan jag också meddela att snylthumlorna numera också förs till Bombus-släktet, dvs det finns inga Psithyrus längre.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2007, 14:50) *
så att jag kan gå på Björnjakt...

fear.gif

Ojdå. Jag heter också Björn. Fast i efternamn. Fångar du björnar också med håv?? Liksom du fångar steklar och huggormar (och Gud vet vad) med håven.

Hur ser jag skillnad mellan snytlhumla och vanlig humla? Jag vet att snylthumlorna har mörkare vingar och inga matsäckar att bära pollen i. Men vad är mörkt och vad är ljust, och hur ser bakbenen ut med respektive utan ...vad det nu är de har om de har ... när de är tomma? *visar min totala okunskap* blush.gif

Tyckte denna humla hade mörka vingar, men är inte säker.

Ska bli intressant att höra vad Björn Cederberg har att säga, och sedan har jag lärt mig ännu någonting mera! *ser fram emot* wub.gif
Gossen Ruda
Just denna Björn jagas med telefon och mail men även med dessa redskap kan det vara svårt att träffa.
zaaritha
Ruda: Vad gör du m de du fångar?
Gossen Ruda
Dom hamnar i samlingen så småningom.
Gossen Ruda
Nu har jag pratat med Björn och det är en hushumla. Det finns inga liknande humlor. Norvegicus har bara halva mellankroppen brunröd t.ex. Dock varierar hushumlan, neråt Danmark och norra Tyskland dyker det upp helsvarta hushumlor med bara bakkroppsspetsen vit.
amaira
Tack Ruda!!! Tack för info, och besvär. wub.gif
Gossen Ruda
Inget besvär, jag lär mig själv också hela tiden. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon