Full version: djupröd klätterros
Eva-Lotta
Hej

Jag är på jakt efter en djupröd klätterros (bor i zon 2) med helst inte alltför fyllda blommor. Någon som har några tips? Bra om den går hyfsat lätt att få tag på också!

undrar
Eva-Lotta
kerstin z5-6
American Pillar småblommig ganska enkel
Sympathie varmt röd -vet inte om blommorna är för fyllda , vacker form på rosen
Min Favorit är Jazz
Eva-Lotta

Min Favorit är Jazz

Jazz verkar fin, enligt de bilder jag kan hitta på nätet. Sympathie ser på bilderna ut att dra mot cerise? Eller är det bara som det ser ut på bild?

Någon som har synpunkter på rosen Santana?

Eva-Lotta
Kajsa
Men Jazz blir ingen större klätterros, men troligen större i din zon än här.
Hos mig mer som en buskros egentligen.

Balsgårdrosen Balder, frisk, tuff, rotäkta

Min är ännu inte så stor 4 år.

Sympathie har jag en ny här men fick ingen bra bild förra sommaren
kika i Roslistan, Sympathie
Minns den bara som djupt röd.
kerstin z5-6
Hm .. jag tror jag menar Thats Jazz från Rosenposten .. den är inte det minsta cerise ..
fast jag har ju min i kruka ..

Thats jazz
Hannifer
Jag tycker klätterrosen "Grand hotel" är fin. den blir visserligen inte så hög, bara 150 cm. I kruka blir den mer som en stor buskros, men blommorna är väldigt fina och plantan lättskött.

Eva-Lotta
Tack för tips, både Thats jazz och Grand hotel ser fina ut!

Eva-Lotta
kerstin z5-6
santana är snygg , vissa påstår att den har lite svartfläck -har inte testat just den
Ewa smålänska höglandet
Jag gllar också Santana

Cilla
Symphatie och Flammentanz är ju pålitliga röda med hyfsat färgdjup, men båda kan i mina ögon bli lite stela om de inte klättrar stort och lösligt kring eller på något på ett kul eller oväntat sätt. Doftlösheten bidrar också till känslan av att de ibland är lite konstgjorda.

Jazz har jag försökt två gånger här i zon 3 men den verkar inte gilla vecklarna som brukar knapra på de första bladen här. I väntan på att den ska blomma satte jag tåliga John Cabot, men den röda färgen tar nog iallafall för mig tid att vänja mig vid och dessutom är de vissna blommorna groteska...

Ännu djupare med dragning åt purpur försökte jag mig på genom Erinnerung an Brod, men den ska man nog ge perfekta jordförhållanden till för att den verkligen ska vilja ge det den har.

I väntan på mina kitsliga röda och på att jag ska vänja mig vid snällblommande John Cabot har jag istället planterat djuprosa som jag njuter mer av. William Baffin är en lekfull, intressant rosa till rosalila ros som ger lite av det jag ville de röda skulle ge. Med rosalila Russeliana och palettlila Veilchenblau som båda växer högt och brett ger de lika häftigt intryck som den djupaste röda ros, intalar jag mig...
William Baffin, mångblommande efter 2 år:

Veilchenblau, en palettros:
Henrik i Limhamn

Kolla "Guinée" ... http://www.helpmefind.com/rose/pl.php?n=3134 ... mörkröd, remonterande klättrare med god doft. Min har inte kommit så långt men den är frisk och växer fint hittills.

mvh
H
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon