Full version: från 5 till 10
månkan
Ändrar mig nu. Från billigt 5kvm i glas till 10 kvm i plast.
Det är ju ändå min födelsedag på tisdag angel_not.gif
Vad är det ni absolut inte kan vara utan............ Automatiska fönsteröppnare, luftfuktare, frostvarnare,
skyddsdukar, bevattningsmojänger mm.
Hyllor, bord, golv, krokar till uppbindning mm. skaffar jag mig så klart.
Belysning vill jag ha, men maken har elfirma, så det ordnar sig säker.
Behöver man särskilda lampor eller duger det med vanliga. Växterna behöver väl inte stimulering hela tiden eller.....?
HJÄLP mig, jag är på väg att beställa. Månkan
kerstin z5-6
Måsten :
Automatiska fönsteröppnare, och FLÄKT en med inbyggd termostat som blåser o cirkulerar luften
(växterna mår så mkt bättre då) samt går på med värme vid grader under + 5 , stänger av värmen vid grader över tex + 5-gör att du kan starta tidigt i mars-kostar från 300 de billiga funkar likabra som de dyra
,
skyddsdukar-vanlig fiberduk är bra -skyddar mot kyla och solbränna i början -kan sättas i tak som skuggväv -köps överallt,
Hyllor, bord, golv, krokar till uppbindning mm.
Belysning -Trevligt med myslyse , men du behöver inga ljus för växterna i ett växthus om du inte ska odla och ha det helt uppvämt på vintern

Om du vill så tidigt behöver du ett par lysrörsarmaturer inomhus -hemma och rör -Tld 850 Philps eller Osram 965
Då kan du så i januari .. men för växthuset behövs inga växtljus
Du kommer inte att ånga ditt val av 10 kvm .. det blir , även det fort trångt
Lycka till med växthuset
månkan
Jag har läst lite mer på era sidor. Trodde att plast var att föredra,
men när någon till och med funderade på att byta ut plasten mot glas,
som ju ändå är ett billigare alternativ så undrar jag, vilket är bäst,
har de kanske olika fördelar. Jag har inga småbarn bara stor rottweiler. Månkan
Eva 33c
Ja de har sina olika fördelar. Glaset är klart vackrast, tycker jag. Man kan se in och ut utan vidare. Plasten isolerar dock bättre, billigare uppvärmning alltså när det är aktuellt. Den skuggar också lite lagom så man behöver inte skuggvävar och sånt.
Själv har jag en "hybrid" som jag är mycket nöjd med. Glas (4mm) i väggarna och plast i taktet. Mitt hus står med långsidan mot söder, och när solen steker som bäst lyser den in genom taket, som alltså skuggar precis så mycket som behövs. Jag har aldrig behövt skydda mina plantor mot solen.
Jonas70
Kan inte annat än att hålla med Eva!
Ragazza zon6
Och jag instämmer.

Her byggt mitt växthus av gamla fönster, kanalplast i taket, kanon! Finns bilder på alltomtradgard.se se mitt album "Ragazza"

Tina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon