Full version: Vad är mest tåligt?
Garibaldi
Vi ska börja med våra första trädgårdsland och vi har ganska stora utrymmen dels i trädgården men också i en hage som vi äger.

Vi har egen brunn som vi är lite osäkra på hur bra den räcker för odling så vi kommer ta vatten från en närliggande sjö.

Men om vattnet inte skulle räcka eller om vi inte skulle ha tid att hämta vatten från sjön så vore det bra att veta vilka växter är mest tåliga. Ifall att man skulle vara tvungen att prioritera någon dag, eller helt enkelt om vi vill plantera något som är lite mer "självgående" och kunna utnyttja allt utrymme vi har.

Vad är era erfarenheter? Vilka tål vattenbrist bäst?
Fenja
Hej och välkommen hit! Vilken växtzon bor du i? Vilken väderstreck, vilken sorts jord har du? Det är lättare att komma med förslag när man vet lite mer.
Mvh
Fenja
Garibaldi
Tack! Oj vilken miss, växtzonen är 3-4, på gränsen mellan Östergötland och Småland. När det gäller övriga faktorer så har vi alla möjligheter att placera land i trädgården eller i en hage för att få sol eller skugga under dagen.

Vi kommer att köpa anläggningsjord (ska anlägga lite gräsmatta med) och kan ev blanda i lite extra mull om det skulle behövas.

Mvh
Lars
Garibaldi
Oj Refresh på det redan skrivna inlägget => Dubbelpost smile.gif
Fenja
Hosta, vintergröna, daggkåpa, stormhatt, höstflox, höstaster, praktlysing, blåklocka, prästkrage, lungört, ormöga och näva har jag odlat på torra områden och de är förvånansvärt tåliga.
Mvh
Fenja
anna_rispan
jag gillar morötter. de behöver vatten som allt annat för att växa, men det är viktigt att de får vatten regelbundet. får de lite vatten regelbundet är det bättre än att störtvattna sällan. då kan de spricka o då är de inte så bra att äta helt enkelt.

lök klarar sig också med lite vatten men inte blir de stora inte.

täckodling ska ju minska avdunstningen så om du har mycket gräsmatta o uppsamlare kanske det vore nåt.
Fenja
Oj, såg just att det gällde trädgårdsland och inte blommor... sorry. Många kryddväxter klarar sig bra där det är torrt, timjan, oregano, salvia och myntor. Rödbetor har jag odlat där det varit rejält torrt och de klarade sig hyggligt.
Mvh
Fenja
Garibaldi
Nejda, det var ju bara bra med lite tips på blommor. Egentligen är vi ju också intresserad av att smycka trädgården, och då gäller ju samma kriterier - vattentåliga växter...
Cilla
För nygrävda land som jag inte har så mycket vatten till sätter jag ofta potatis. Jag har inte så höga krav på avkastning, mer att något ska växa, att jag ska kunna rycka ogräs utan att något förfars, att något ätbart ska klara också kraftiga ogräs under en månad eller så och att det inte ska krävas så mycket bevattning.

Därför blir det på vissa ställen en hel del potatis. I år för nygrävda ställen på en kolonilott valde jag 7 olika sorter med röda och blå blommor... Det mesta av potatisen ger jag sedan bort.

En annan pålitlig sort som jag äter långt mer av är jordärtskocka. Höga solrosliknande blommor med gula, prästkrageliknande blommor som väcker uppmärksamhet. Knälarna kan man skörda så långe som marken går att gräva i och de kräver nästan ingen bevattning alls för att växa. Och de tål ogräs. Men som sagt, de blir 1-3 meter höga, så det gäller att man inte sätter dem där de skuggar allt annat.

Jordgubbar tycker jag inte heller behöver så mycket vatten och pyssling om man inte ställer alltför höga krav på avkastning. Jag brukar köpa ett par, tre nya plantor av olika sorter varje år så att jag får mognadsgrad som är lång, och väljer de som revar sig så att jag får nya plantor. De år jag inte vattnar alls blir det färre gubbar, men de dör iallafall inte så lätt och de tål lite ogräs också. Känns lyxigt att ha egna jordgubbar även om de torra somrar inte blir så många!

Mangold, de sorter som är storväxande, är den salladsliknande grönsak som jag vattnat moinst på och ändå fått bra avkastning av. Kommer ofta igen år två också. Likadant med vild ruccola, den blir bara lite mindre när det är torrt och den kommer igen. Myntor brukar också både kunna ge fägring och ett bra tillskott i sallader och matlagningen utan att kräva så mycket vatten. För nygrävda land är myntor mycket mindre känsliga för ogräsrensning också än vad t ex torktåliga timjan och andra kryddörter är. Myntor kan man böka med och flytta på och de kommer igen snabbt ändå.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon