Full version: Kattsand i komposten
Nickan68
Jag har hört eller läst nå'nstans att kattsand är giftigt, och att det inte kan användas i kompost. Min käre make slängde i det i behållaren för han hade missförstått det hela. wacko.gif

Frågan är nu: måste jag slänga allt som är i behållaren eller kan jag bara ta bort själva kattsanden? Hoppas någon vet, jag har ingen aning o vilket slags gift det är eller om det sprider sig lätt. Det är en täckt behållare så det har inte regnat på det. Vill ju helst inte slänga det eftersom jag hade tänkt använda det nu. help.gif
Malvia

ÄR det egen kall- eller varmkompost?

Eller kommunens kärl?

Vad ska komposten användas till?

Sök på kattsand kompost här längst ned på sidan så finner du en hel del disskutioner om ämnet.
tomba
hej. Det beror på vilken slags kattsand du har, vi använder eldorados billighetssand i brun papperspåse. den blir kladdig i komposten och bryts inte ner men innehåller inget gift (enligt innehållsförteckningen), det är en slags lera. men jag har använt det under vår syren. det var rena dynamiten för en gammal glesblommare. appliceras enligt en enkel metod -rimfrost- kattsand på och gräsklipp över. blomning klar -inget mera kattsand den säsongen. syrenen blommar av hjärtans fröjd (och doftar betydligt bättre än sanden rotfl.gif ) vad gäller giftighet borde du kolla med tillverkaren, importören eller affären. dunno.gif
silas
Nu skriver jag lite utan att ha ordentlig koll här, men jag tror att det inte så mycket är kattsanden som är giftig, utan själva avföringen? kattsand består ju oftast bara av lera. men katter bär på en massa sjukdomar som de själva inte smittas av, men som de kan föra över till människor. det är därför man alltid ska vara väldigt noga med att tvätta händerna efter att ha rengjort kattlådor (och inte bara för att det skulle kännas lite snuskigt annars wink.gif). Så, rent logiskt tänker jag mig att kompost med (förorenad) kattsand i borde få med sig samma sjukdomar. men som sagt, jag vet egentligen inte utan gissar bara.... blush.gif
Gurkan
Det finns nåt som kallas "toxiplasmos" (fint ord) och det rekomenderas till gravida kvinnor att undvika kattbajs/kattlådor ...

Har ni kattlådan inne i huset i vanliga fall borde ni knappast vara rädda för lite kattsand i komposten ute.

Kattsand i komposten lär inte göra nån skada, är du gravid Googla på toxiplasmos för mer info.
Ramoth
Katter bär INTE på "en massa sjukdomar som vi kan smittas av".
Det är ett litet fåtal sjukdomar som smittar från katt till människa, å lite skit i komposten lär inte göra någon sjuk.
Kattsanden/leran kan däremot vara till besvär rent praktiskt. Kladdiga lerklumpar låter inte som någon direkt hit.

Kattströ i form av papperspellets kan man däremot mycket väl lägga på komposten, men jag skulle personligen ha lite svårt för att sedan strö detta över grönsakslandet - men det är antagligen mer "fånighet" från min sida. När det är ordntligt komposterat så är är det inte sämre än annan gödsel vi lägger på. (Kan man gödsla med "guldvatten" så kan väl inte lite kattbajs vara värre naughty.gif ) Däremot är kanske (?) gödsel från ko/häst/höns/kanin bättre för växterna med tanke på vad djuren äter.
Nickan68
thanks.gif

Tack för alla svar! Jag borde säkert ha skrivit tydligare att det var själva sanden jag frågade om, för här är det kanin som går på den.

Men jag läste på påsen (coop extra) och den består bara av moler och är inte klumpbildande och den luktar inget speciellt. Jag förstod efter en del läsande i andra trådar att det är bakteriedödande medel man inte skall sprida ut i naturen. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att inte gräva ut det som redan är i komposten och så får jag hoppas att det funkar.

rose.gif yes.gif
cato
Det finns faktiskt folk som rekmonderar att man lägger kattsanden i komposten.
Lägger själv en del i våran kompost.

puskas5
Människobajs i exempelvis en torrklosett måste komposteras i sluten kompost i minst sex månader innan man lägger ut det i rabatter. Man får inte gräva ned det i trädgårdskomposten. Den långa komposteringstiden motiveras främst av att bajset innehåller sjukdomsframkallande bakterier som måste dö. Den kompost man får är tämligen näringsfattig och används till jordförbättring.
Jag kan inte se att det skulle vara någon principiell skillnad mellan människobajs och exempelvis kattbajs. Även det senare innehåller sjukdomsframkallande bakterier. Det torde alltså behöva komposteras separat för att vara riskfritt.
Att säga att det inte borde vara värre att lägga kattbajs i en kompost än att vattna med urin är att blanda ihop äpplena med päronen. Urin är dels näringsrikt, dels fritt från den typ av sjukdomsframkallande bakterier som finns i bajs. Vattning med urin innebär alltså ingen hälsorisk. Det gör färskt bajs.
Anders i Lund
Åsa zon 6
För några år sedan skulle gammal kattsand lämnas som restavfall i Östersunds kommun. Numera ska man lägga kattsanden i komposttunnan som sopbilen hämtar. Kan det vara nya rön som gjort att kommunen ändrat sig? Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något farligt när kommunen säger åt oss att göra så.

Gurkan
CITAT (puskas5 @ 22-04-2007, 11:20) *
......
Jag kan inte se att det skulle vara någon principiell skillnad mellan människobajs och exempelvis kattbajs.
......

Den principiella skillnaden ligger väl i att kattparasiter/sjukdomar inte smittar människor och tvärt om ... precis som man växlar betesmarker mellan olika djurslag för att minska parasitspridningen. En massa undantag finns såklart ...

F.ö. instämmer jag i allt du skriver. smile.gif

/(Också) Anders i Lund giggle.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon