Kan det här vara något att satsa på. Priset är ju bra och sockel är integrerad. Behövs alltså inte köpas till.
Dubbeldörrar och 4 fönster är väl också bra. Modellen finns i glas också, men bara 3 mm. Är inte det för tunt?
Hittade det på skånska byggvaror. De har även en hel del tillbehör och gratis frakt.
Vill gärna tillägga att huset ska stå vid kolonistugan och inte hemma. Alltså är det inte direkt
nödvändigt att det är urtjusigt. 10 kvm är eg för stort för reglerna men många runt omkring har bortsett från bestämmelserna betydligt värre.
Odla 98 (9,7 m² alunatur, 6mm kanalplast)
10 495:-
är ett växthus för dig som vill ha gott om plats. Starka diagonala stag i hela växthuset och en takåsprofil med hög hållfasthet gör att detta växthus tillhör toppmodellerna.
Denna modell levereras med 6mm kanalplast i väggarna, integrerad aluminiumsockel för enkel uppsättning. Dubbeldörr för extra vid öppning är standard. Tänkvärt vid jämförelse med andra modeller på marknaden. Bild visar växthus i glas men det levereras med kanalplast.
Denna produkt innehåller:
Stomme i aluminium, kanalplast, 1st dubbelskjutdörr, 4st öppningsbara fönster, integrerad sockel, monteringsdetaljer
Produktfakta
Längd: 382 cm
Bredd: 256 cm
Takåshöjd: 236 cm
Takfotshöjd: 145 cm
Integrerad sockel: Ja
Integrerad hängränna: Ja
Öppningsbara fönster: 4 st
Väggar: 6 mm kanalplast
Garanti: 20 år mot tillverkningsfel på aluminiumstomme.
Hur lång är du?
Jag tycker att det verkar väl lågt. Ju mer volym desto bättre.
Jag köpte ett extra förhöjt takfotshöjd 2m istället för 1.80m.
Hade ångrat mig väldigt om jag inte hade köpt det.
Som det är nu slår man bara fötterna i sockeln men kan inte slå i huvudet, hur de än är man bär väldigt mycket in och ut i ett växthus.
Det bästa är att titta på det i verkligheten.
Jag hade sett ut ett som jag ville ha, men när jag såg det förstod jag direkt att det inte var något utan köpte ett större och högre istället.
Grannen har ett i mitt tycke lagom stort växthus. Eftersom vi nyligen köpt vår kolonistuga så
har jag inte sett närmare deras växthus. Men dom är inte här just nu, men det är jag. Så jag smyger
mig över med en tumstock. Har sett att dom haft grillparty inne i växthuset, så takfotshöjden kan
inte vara alltför låg. Återkommer strax.....
Vilken tillverkare rekommenderas om sidorna skall vara högre, det här blir ju dyrare och dyrare
Åkej, kände mig som en tjuv om natten. Deras växthus är ca 140 i takfotshöjden.
Jag hade sett hyllor framför mig, men det finns ju ingenstans att sätta dem i den låga höjden.
Förstår vad du menar nu.
Jonas70
20-04-2007, 07:45
Bara en enkel fråga, är det nödvändigt att du har tre trådar öppna för ett och samma ämne; att du ska köpa ett nytt växthus?
Det blir ju bara svårt för oss alla att följa en vettig diskussion
Sorry för att jag är nybörjare. Skulle gärna plocka bort tidigare trådar om jag visste hur man gjorde. Du har säkert
själv gått igenom samma tankearbete som jag själv gör just nu. Tänkte att nya trådar skulle underlätta för de svar jag
behöver. Ursprungliga tråden gäller inte heller rubrikmässigt. Ja, jag vet inte vad som är bäst.
Jonas70
20-04-2007, 08:54
Tyvärr, kan man inte plocka bort trådar så i viss mån förstår jag ditt dilemma. Men just av den anledningen får man vara lite försiktigt innan man skapar en ny tråd och vad man sätter för rubrik på den.
CITAT (Jonas70 @ 20-04-2007, 09:54)

Tyvärr, kan man inte plocka bort trådar så i viss mån förstår jag ditt dilemma. Men just av den anledningen får man vara lite försiktigt innan man skapar en ny tråd och vad man sätter för rubrik på den.
Hej Du. Jag ser Din pekpinne eller är det en planteringspinne?
Ragazza zon6
21-04-2007, 06:29
Oj!
Jag startar nog ganska "oviktiga" trådar hit och dit. Men gör det verkligen så mycket... Det är ju inte så troligt att man får svar om man ställer en ny fråga i en gammal tråd, eller?
Och Månkan! Jag förstår din växthusfeber. Jag var alldeles sjuk i just den förra året vid den här tiden då vi planerade inför vårt växthusbygge. Klockan sju i morse gick jag ut med en kopp te till växterna som övernattat första gången i bubbelplastade utrymmet. Alltså...vem behöver åka någonstans (eller göra ngt annat för den delen) när man har ett växthus! Om du har ekonomisk möjlighet ska du ta det största du kan. Jag har över tre meter i takhöjd och det är supernice. Hemmabygge av gamla fönster i ett regelverk av trä. Kanalplast i taket.
Lycka till Månkan och uppdatera oss om hur det går!
Funderar, ja, jag är sjukskriven för muskelinflammation i armen och har äntligen tid.
Annars arbetar man heltid, har radhuset, kolonistugan, familjen och hunden.
Men jag måste nog hålla mig kring 10 kvm. Det är ändå förbjudet här på koloniområdet. Jag tror att ett växthus i trä blir det bästa
då jag kan ytbehandla det i någon vacker färg som smälter in lite i omgivningen. Det ser lite mer gammeldax ut och kommer förhoppningsvis inte att väcka övriga medlemmars avundsjuka. Blixtrande glas och modernt aluminium passar inget vidare bland
små puttenuttiga trähus och syrener. De närmaste grannnarna får jag förståss informera.
Ragazza zon6
21-04-2007, 08:16
Mitt växthus är 12 kvadrat och det känns ganska stort (takhöjden kanske) så 10 blir nog kanon men jag hejjar på dig att ta ett i trä, det är som något helt annat. Tycker jag i allafall.
Eleanor
25-04-2007, 21:51
Men även ett växthus i aluminium går att egenhändigt måla med linoljefärg så att det passar omgivningen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.