Blomma71
19-04-2007, 14:02
Hejsan ,
är sprillans ny här på odla.nu och tänkte höra om nån vet när man kan så sallad utomhus i pallkrage eller liknande och täcka med väv utan att de fryser bort ?
Och gamla vinbärsbuskar ,hur mycket kan man klippa ned dem? de vi har ser riktigt risiga ut och bara fler och fler grenar dör för varje år,måste man köpa nya eller kan de ta sig om man klipper ner dem helt ?
Hej och välkommen hit!
Vinbärsbuskar vet jag inte mycket om, men sallad ska väl kunna gå bra att så nu. Det beror kanske lite på vilken zon du odlar i, men med fiberduk över så går det nog. Själv har jag sått romansallat direkt på friland och har ingen fiberduk, men så odlar jag ju i zon 1.
Blomma71
19-04-2007, 14:21
låter härligt ,men jag bor i zon 5.. men kanske det går med fiberduk då?
Margith
19-04-2007, 14:36
Jag brukar så i trädgårdslandet på morsdag. De allra flesta år behövs fiberduken då, men jag odlar i z6.
Rensa ur de kraftigaste, risigaste kvistarna ur vinbären varje vår, kanske 3-5 grenar, beror lite på hur stor den är. Om några år kommer den att var fin igen.
CITAT (Blomma71 @ 19-04-2007, 15:21)

låter härligt ,men jag bor i zon 5.. men kanske det går med fiberduk då?

Förlåt....såg inte att det i rubriken stod att du odlar i zon 5...
Åsa, mälardalen zon 2
19-04-2007, 16:29
Det går bra att så i zon 5, sallad kan man ju faktiskt även så på senhösten precis innan tjälen går ner i marken fröerna klarar kyla och gror inte förren temperaturen är den rätta. Så snart man kan gräva i trädgården på våren kan man gå ut och så sallad.
Fiberduk kan man använda då hålls fukten kvar i marken och fröerna gror lättare.
Jonas70
20-04-2007, 07:55
Sallad är ju bara att prova sig fram med. Fröer är skitbilliga och för det mesta fungerar det.
Blomma71
20-04-2007, 14:35
Tack alla vänliga själar för era svar. Är lite feg som nybörjare ,det är ju som du du säger jonas ,att pröva på det kan ju inte mer än misslyckas.
Har för andra gången försökt mig på att så fröer inne nu (förra gången blev ett totalt misslyckande ! med långa rangliga växter) så jag hoppas att det går bättre denna gång...
Förresten ,långa och rangliga ,beror det på för lite eller för mycket ljus/värme?
Åsa, mälardalen zon 2
20-04-2007, 15:52
långa och rangliga växter = för mörkt och för varmt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.