Hej
Har en rabatt där brännäslor har spridit sig rejält, dom och andra växter har också spridit sig på ett par kvadrat av gräsmattan.
Tänkte gräva bort ca 5-10 cm på gräsmattan och djupare i rabatten för att försöka bli av med det mesta.
Hur gör jag sen? Bara fylla på med jord eller ska man han något under den nya jorden?
Vad ska man ha för jord?
Mvh Ub
Ophelia
21-04-2007, 20:41
Ja du kan ju gräva ur och fylla på med ny jord och täcka botten med tidningspapper. Eller så kan du köra min stil: inte gräva utan klippa kort kort och inte se till att det kommer upp. Nässlor klarar sig inte om de ständigt utsätts för klippning.
Se till att inte vara för generös med gödsel på sådana ställen där det finns nässlor.
Har du möjlighet att ha nässlor någonstans blir det ett bra matförråd för fjärilslarverna.
Näslor växer i den bästa jorden.
Jag tycker därför att det är synd att gräva bort jorden för att få bort nässlorna.
Klipp gräsmattan kort och ofta.
Ta fram spade eller kanske hellre en bra grep och gräv bort nässlornas rötter i rabatten.
Det är värt jobbet.
Nässlor har rötter som går djupt ner, så vill du få bort dem ut rabatten, gräv djupt. Rensa bort alla rötter, sålla jorden noga om du återanvända den. Vill du inte få in dem i rabatten via de som finns i gräsmattan så klä hela rabattens insida med markduk, innan du lägger tillbaka jord i den.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.