CalleF
Har varit på Blomsterlandet och inhandlat några blommor idag men denna pelargon var inte märkt och expediten visste inte vilken sort det var heller. Bladen är ganska hårda och ludna och jag tycker att de doftar svagt av citrus

Vet du vad den här pelargonen heter?

Alba
Den påminner om en pelargon jag har som heter Lotusland---Brokbladig Pelargon.

Men det som gör mig tveksam är att min har mer flikiga blad , nästan som löven på en lönn.

Problemet med märkning av växter verkar vara typiskt Blomsterlandet.
Förra veckan köpte jag 3 pelargoner med samma problem...ingen märkning. Flera gånger har jag stött på detta med växter utan namn.
Margith
Att försöka att namna en pelargon i efterhand är tyvärr i det närmaste omöjligt. Det finns alldeles för många pelargoner som är alldeles för lika varandra.
I ren protest vägrar jag numera att köpa pelargoner som inte har namnetikett.

Min första tanke när jag såg bilden på bladet var iaf Chocolate Peppermint, men den ska ha mer flikiga blad, om det nu inte är ett väldigt ungt blad du har fotat. Hur pelargoner luktar är väldigt svårt att beskriva, jag tycker att Chocolate Peppermint luktar gammal, unken tandkräm, så jag kanske är alldeles fel ute g.gif
CalleF
CITAT (Alba @ 19-04-2007, 17:12) *
Den påminner om en pelargon jag har som heter Lotusland---Brokbladig Pelargon.

Men det som gör mig tveksam är att min har mer flikiga blad , nästan som löven på en lönn.

Problemet med märkning av växter verkar vara typiskt Blomsterlandet.
Förra veckan köpte jag 3 pelargoner med samma problem...ingen märkning. Flera gånger har jag stött på detta med växter utan namn.

Ja, det är lite trist när det saknas märkning.

CITAT (Margith @ 19-04-2007, 19:03) *
Att försöka att namna en pelargon i efterhand är tyvärr i det närmaste omöjligt. Det finns alldeles för många pelargoner som är alldeles för lika varandra.
I ren protest vägrar jag numera att köpa pelargoner som inte har namnetikett.

Min första tanke när jag såg bilden på bladet var iaf Chocolate Peppermint, men den ska ha mer flikiga blad, om det nu inte är ett väldigt ungt blad du har fotat. Hur pelargoner luktar är väldigt svårt att beskriva, jag tycker att Chocolate Peppermint luktar gammal, unken tandkräm, så jag kanske är alldeles fel ute g.gif

Tack för ditt svar!
Nej, det är faktiskt ett äldre blad som jag lade direkt i scannern ;-)
Chocolate Peppermint är annars den sort jag sökt efter mest men inte hittat.
estet
[attachment=1564:chocolat...ppermint.jpg]

här är en bild på min chocolate peppermint.
CalleF
CITAT (estet @ 20-04-2007, 12:52) *
[attachment=1564:chocolat...ppermint.jpg]

här är en bild på min chocolate peppermint.

Så märkligt, den ser precis likadan ut i bladen men min doftar inte åt det hållet alls.

------

Nu har jag skrivit till och fått svar av butikchefen i Luleå och det ÄR en "Chocolate Peppermint". Där ser man. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon