Magdis
Jag lagade pastasås igår och tänkte ha i lite tomatpuré men när jag öppnade burken poffade det till och det kom upp en rökpelare ur burken. -fear-.gif Vad kan det vara för slags angrepp som ger upphov till sånt? Burken hade inte varit öppnad särskilt länge och den stod i kylskåpet. crazy.gif
Gossen Ruda
Mögel kan utvecklas även i kylskåp, har du förresten kollat vad du har för temp där? Möglet hade sen bildat en massa sporer som bara väntade på att du skulle öppna locket. Antingen så var det övertryck i burken så att sporerna följde med luften ut eller undertryck och sporerna virvlade upp med den inrusande luften.

Kommer att tänka på en burk senapssill jag öppnade en gång och ställde fram på bordet. När jag kollade nån minut senare var innehållet på väg över kanten. Gaser lösta i lagen ville bli gas igen och bildade bubblor som ökade innehållets volym. Den burken hade också stått i kylskåpet, oöppnad, och tiden hade inte gått ut.
Magdis
Ja jag har kollat tempen nyligen där eftersom jag har en låda med frösådder i kylen. rolleyes.gif
När du nämner det så inser jag att det antagligen var övertryck i burken som det lät på "poffet". Säkert hade det kommit ner nåt i burken som inte skulle vara där, nån liten rest av något. Undrar vad som hänt om jag inte öppnat burken på flera månader, om den skulle exploderat inne i kylskåpet då eller blivit världens brandspruta i ansiktet på den som väl öppnat den sen.
KURT
Man kan väl snarare fundera på varför det INTE växter i andra livsmedel som står öppnade mycket längre tid i kylen. T ex senap och ketchup!
Magdis
CITAT (KURT @ 20-04-2007, 06:19) *
Man kan väl snarare fundera på varför det INTE växter i andra livsmedel som står öppnade mycket längre tid i kylen. T ex senap och ketchup!

Ja det har du rätt i. Det är väl det att man är så van att det är konserveringsmedel i allting och då blir man förvånad när något livsmedel beter sig som de kanske normalt borde göra egentligen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon