sansan
Hejhopp!

Vi har en liten söt slänt som får sol ett par timmar på eftermiddag/kväll. Vi har en del azaleor där, vilket är jättefint på försommaren. Nu skulle vi vilja ha någon fin blommande buske eller fina perenner för senare delen av sommaren. Jag har inte hittat något bra i böcker när jag letat. Förslag någon? (Vi funderade på stormhatt, med den ska visst vara giftig. Vet någon hur giftig?)
Tack på förhand.
olgak
Jag vet inte hur giftiga stormhattar är, men det är ju fina växter, höga blir de. Jag tycker allmänt att det är svårt med växter som ska blomma på sensommaren i skugga, finns inte många jag kunnat hitta på. Så det blir spännande att se om det kommer några bra tips smile.gif. Annars kan du ju satsa på växter med intressant bladverk. Hostor finns ju i så många olika färger på bladen, om man hittar någon riktigt snygg kombination av dessa så kan det bli vackert.
Fenja
Här kan du läsa om olika växters giftighet. Dock är det mycket sällan som människor blir allvarligt förgiftade av trädgårsväxter.
Höstaster, låg och hög, daggkåpa, ulleternell, praktlysing, såpnejlika, vintergröna, ormöga, lungört, flox, rudbeckia och gullspira har jag haft på norrsidan och de har trivts bra där. Vill du ha stora växter kanske rhododendron kan vara ett alternativ.
Du måste dock kontrollera vad som är härdigt nog i din växtzon, du har inte uppgivit var du bor.
Mvh
Fenja
sansan
Tack för tips!
Jag bor i zon -? (Göteborg)
Fenja
Gissar att det är zon II, du kan kolla här. Alla växter jag nämnde fukar där i alla fall.
Mvh
Fenja
ingrid fuxwall
Men jag vill flika in en varning för såpnejlika och även lungört - de sprider sig så förskräckligt och tar gärna över. Lungörten är hanterbar men inte såpnejlikan, dess rötter har en otrolig förmåga att vandra långa sträckor.

ingrid
sansan
Tack för denna sakkunskap. Jag ska ta till mig det.
Hittade faktiskt Astilbe i en katalog! Den kanske kan funka också...!
Sansan
kerstin z5-6
Alunrot -fast de är ju lågA
Visst kan man ha färgglatt i skugga !-denna rabatt har lite morgonsol -det är allt
Astilbe , ruta , cimicifuga silverax är fina i skugga och rätt höga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon