Full version: Jobbfråga!
Castea
Har litet jobbfrågor. Kanske kan någon svara?

Nästa vecka ska jag träffa en blivande arbetsgivare för ett sommarjobb som personlig assistent. Det är ett assistansbolag jag ska till. Det var länge sedan jag var vikariatsanställd. Skriver man ett kontrakt för sommarvikariat (juni-augusti)?

Naturligtvis söker jag fortfarande tillsvidareanställningar inom andra yrkesområden också. Vad händer om jag skulle bli erbjuden ett fast jobb någon annanstans - innan eller under den tiden jag har mitt sommarvikariat? Har jag rätt att säga upp mig med kort varsel?

g.gif

pida
Jag vet givetvis inte hur det regleras i det enskilda fallet. Men generellt är det så regleras det av anställningsavtalet.

Var noga så att det står att du har rätt att säga upp dig under avtalstiden, samt att dessa villkor är rättvisa. Oftast ligger ju det i bådas intresse att kunna avsluta ett anställningsförhållanden om en av parterna vill dra sig ur. Vikariat är dock speciellt eftersom det så korta tider och det kan vara svårt att hitta ersättare om vikaren drar sig ur.

mvh
Pida
Ophelia
Ja du skriver ett kontrakt gällande sommarvikariatet. När du blir anställd gäller kontraktet fr o m samt t o m och normalt finns ingen uppsägningstid men detta avtal kan brytas om arbetsgivaren och du kommer överens om det. Jag har aldrig hört om andra eller upplevt själv att det varit problem att få gå tidigare när ett annat arbete varit aktuellt (skett två gånger för mig, från vikariat till fast tjänst). Tvärtom har arbetsgivarna varit förstående och önskat mig lycka till.
Castea
thanks.gif
Preussen
när det gäller visstidsanställningar är oftast anställningstiden lika med uppsägningstiden. tex är du anställd för en månad så är det en månad som är uppsägningstiden. för att inte göra din kommande arbetsköpare osäker på om de vill ha dig så berätta för din eventuellt nya att du har en anställning t.o.m så brukar de oftast anpassa sig efter det.

sen kan du alltid höra med din fackförening
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon