Full version: Åh nej!
Bodenblomman

Har sett att min violer och penseér sett lite dassiga ut. Jag prövade ge dem lite näring men idag när jag lyfte på en kruka såg jag små gråa kryp som sprang omkring under krukan och under några till. I hålen på krukan såg det ut som vitt mögel eller nått. Detta vita fanns under alla krukor med violer och penseér, inte under lobelian. Dessa fanns bara under krukorna inte upp på jordytan.

Vad kan detta vara och vad ska jag göra åt det? Snälla hjälp!

-cry-.gif -cry-.gif ranting.gif
Ciczi
Det vita kan vara nån sorts mögel... vanligt när plantorna fått för mycket vatten.

Ciczi
Gossen Ruda
Det vita är säkert mögel och jag tycker det tyder på att det är lite väl fuktigt. Mindre vattning kanske?

Dom små gråa typerna är säkert gråsuggor. Dom trivs där det är fuktigt, det är faktiskt kräftdjur som gått upp på land och dom andas fortfarande med gälar som måste hållas fuktiga. Dom lever av multnande organiskt material OCH svamphyfer men ställer knappast till med någon skada trots hög äckelfaktor.
Bodenblomman

Jag har planterat om dem nu i alla fall och ska hålla igen på vattningen så hoppas jag att de inte vill trivas hos mej. Har väntat på att de ska dyka upp nån blomma och nu när jag planterade om dem så såg jag en lite knopp. Det är faktiskt första gången jag planterar violer och penseér - brukar köpa dem varje år. Jag ville ha svarta och de finns inte hos våra planskolor så då fick jag fixa egna.

Tack för era svar!
kerstin z5-6
är det småvita prickar ? Kolla om det är löss?
noora
Hur stora är krypen? Om det är pyttesmå kryp i lus-storlek tycker jag att det låter som ull-löss/rotlöss. Dom brukar lämna nåt vitt fluff kring sig, ser ut som mögel ungefär, och ofta just under krukan. Jag vet inte riktigt vad man ska göra mot dem, just nu hoppas jag att det hjälper att vattna med provado (jag löste upp en provado-pinne i ljummet vatten). Dom har gett sig på några av mina suckulenter mad.gif
Bodenblomman

Dom är gråa och små, ca 3 mm, med två små tentakler framme. Det ser inte riktigt ut som mögel men påminner om det, det är vitt i färgen. Det är ungefär som du beskriver Noora - Vitt och fluffigt. De verkar uppehålla sig under krukorna och springer in i hålen när jag kikar. Jag tror inte att de kan flyga eller hoppa utan de springer mest omkring som små yra höns.

De verkar bara vara under penseerna och violerna och plantorna verkar inte riktigt må bra. Har inte velat växa sista tiden och ser lite dassiga ut i bladen. Bladen står upp men ser lite färglösa eller blaskiga ut.

Åh vad svårt det är att beskriva!

Jag planterade i alla fall om alla igår och sprutade lite såpvatten på blommorna och lite på rötterna.

Jag kommer att jaga dom med blåslampa. De ska inte bo hos mej!!!!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det låter som hoppstjärtar jag, definitivt ett tecken på att man vattnar för mycket. De hör till naturens nedbrytare och gillar att äta på ex. döda rötter, fröer som ruttnat etc. De har tentakler och rör sig snabbt, de finns ofta på blomfatet men man kan även se dem på ytan av jorden då man vattnat och då ser det ibland ut som om de hoppar.

Bodenblomman
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-04-2007, 21:26) *
Jag tycker det låter som hoppstjärtar jag, definitivt ett tecken på att man vattnar för mycket. De hör till naturens nedbrytare och gillar att äta på ex. döda rötter, fröer som ruttnat etc. De har tentakler och rör sig snabbt, de finns ofta på blomfatet men man kan även se dem på ytan av jorden då man vattnat och då ser det ibland ut som om de hoppar.

Googlade lite på hoppstjärtar och det ser inte ut som en sån. Sjäva djuret sprang omkring på krukans undersida och det vita var bara i hålen, i jorden men det fanns inga alls uppe i jorden på ovansidan av krukan utan många under på de flesta krukors undersidor.

Ullöss och rotlöss har väl vitt runt sin kropp eller har jag fattat fel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon