Full version: Odjur överallt!
Carina i Västerås
Suck och stön! Har inte varit med om sån invasion av skadeinsekter tidigare.
Rosorna är fulla av gröna löss. Inte nog med det så är det gröna larver som kalasar på blad och blomknoppar.
Riddarsporrarna är proppfulla med svarta löss. Blääähh!
Klematisen har klematisstekeln lagt rabarber på.
Och liljorna har liljebaggarna tagit i besittning och som grädde på moset är det ngt som knipsar av dofttagetesen i växthuset. Vad kan det vara, jordloppor, möss eller.........??
mad.gif sad.gif wacko.gif sad.gif mad.gif mad.gif sad.gif wacko.gif

Larver har jag klämt så många att fingrarna börjar bli gröna. Liljebaggar har jag jagat och klämt. Dom är luriga dom rackarna. Har ni hört att dom skriker?! unsure.gif

Rådjuren har jag i alla fall varit förskonade från i år..........tack!! biggrin.gif rolleyes.gif

Hej och hå, jakten fortsätter...........
hälsningar Carina
lolo
Hmm..... tålamodet prövas verkligen ordentligt ibland som "växtägare"! Man svär, blodtrycket stiger, växten får en sjutusans behandling med såpasprit och man tänker "aldrig mer ska jag hålla på med växter"! Men ganska snart har man glömt den där ohyran och fortsätter i samma spår som tidigare....... laugh.gif rolleyes.gif

Hoppas du får bukt med de ovälkomna gästerna!

mvh

Ann-Louise i Umeå smile.gif
Berith
CITAT (Carina i Västerås @ 17-06-2003, 08:14)
Liljebaggar har jag jagat och klämt. Dom är luriga dom rackarna. Har ni hört att dom skriker?! unsure.gif

Japp! biggrin.gif Var tvungen att testa efter att Gunnel berättade det i Gröna rum.
Kajsa
Hej Carina
Trevligt med Västerås folk, men du verkar fått en massa prövningar,
liljebaggarna har jag också jagat, och på rosorna har rosenskott-
stekeln krupit in i många grenar. I dag har jag petat ner vitlöks-
klyftor runt alla rosorna, var inne på Rosensällskapets hemsida
och såg detta tips. Ja man kan alltid prova.
Det fanns många andra tips. wub.gif
yla
men hudå skriker dom sad.gif
va hemskt sad.gif
tur att jag inte hört det blink.gif
för då vetesjutton om jag klarat att ta livet av dom
men jag har varit förskonad i år så jag har antagligen varit duktig
förra året sleep.gif
det låter som du har haft alldeles för många odjur hos dej
mina odjur har bergis haft det för kallt
eller så har fågklarna i alla mina holkar hjälp mej o ätit upp dom smile.gif
Carina i Västerås
Hm, skulle inte ha skrivit det där om rådjur. Såg i morse att dom kalasat på några pelargoner utanför växthuset.
Suck! wacko.gif

hälsningar
Carina
KURT
CITAT (Carina i Västerås @ 18-06-2003, 13:50)
Hm, skulle inte ha skrivit det där om rådjur. Såg i morse att dom kalasat på några pelargoner utanför växthuset.
Suck! wacko.gif

hälsningar
Carina

Man kan ju glädjas åt att den Svenska rådsjursstammen har halverats sedan början av 90-talet. Men man kan ju fråga sig om den minskningen skett jämnt över Sverige? De kanske snarast har ökat i tätorterna! Där har de ju varken rovdjur eller vintersvält.
Tittiluringen
tjenis!

njut av Bambi så länge vi har några kvar... med tanke på hur disskutionerna går i jaktvärlden så har vi snart inga djur kvar i skogarna.

Om liljebaggarna skriker så tänker jag inte döda några om jag hittar dom... hu! ohmy.gif

själv slåss jag med röda löss och sorgmygg wacko.gif

Ha det bra alla!
Tittiluringen wub.gif
digitalkarin
Jag skulle nog också skrika om nån försökte klämma ihjäl mig... unsure.gif
Eva i Skåne
Har rådjursstammen minskat! blink.gif Det är nog som du säger ojämnt fördelat!
Jag tycker jag hört att den tiodubblats i Skåne under senaste 10-20 åren. Det är bara som jag hört grannarna säga, men nog har den ökat hos oss i mellanskåne ohmy.gif
kerstin z5-6
Tydligen finns det i alla fall vissa fördelar med ett svalt klimat laugh.gif laugh.gif laugh.gif har inte sett nått annat än lite svarta löss på en stormhatt som står för torrt till laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Liljebagge snigel fästing mjöldagg har vi överhuvudtaget inte ....
Mitt grannhus är till salu ..ni kanske ska dra norrut LOL smile.gif
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-06-2003, 23:36)
svarta löss på en stormhatt som står för torrt till

Jag har idag upptäckt att jag har massor av svarta löss på mina stormhattar... ska prova strö spisaska på dem, fick tipset här på forumet.
VUB
MYRR hjälper effektivt mot klematisstekeln! /Ullagumman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon