Full version: willab
månkan
Har nu varit in och tittat på willabs hus. Euro-serre verkar vara ungefär vad jag söker.
Men det har ju bara 2 fönster och en dörr.
Finns det andra tillverkare som kan erbjuda samma sidohöjder men med dubbeldörrar och 4 fönster?
När man räknar ihop tillägg för allt extra som sockel extra fönster extra dörr mm. så springer det ju iväg med
flera tusen.

Cilla999
Hej

Har du kollat in Glasbackens växthus? http://www.glasbacken.se/vaxthus.htm
Jättefina tycker jag, och jag har precis fått upp mitt!!! Jag har dock ingen mur på mitt växthus, tyvärr, pga för dåligt mark. På min bild är inte dörrarna monterade, med det är dubbeldörrar. Det finns ju bilder på deras hemsida.

Förra sommaren surfade jag dygnet runt, tror jag, för att hitta största möjliga växthus, till rimligast pris, och med ett utseende som jag gillade, det blev Glasbacken. Kräver dock att man är aningen snickarkunning när man ska montera det, upptäckte vi......

Hälsn. Cilla

Växthus 5 Nu är allt uppe utom dörren....sen skall det göras fint runt om också....

kollba
CITAT (månkan @ 19-04-2007, 22:00) *
Har nu varit in och tittat på willabs hus. Euro-serre verkar vara ungefär vad jag söker.
Men det har ju bara 2 fönster och en dörr.
Finns det andra tillverkare som kan erbjuda samma sidohöjder men med dubbeldörrar och 4 fönster?
När man räknar ihop tillägg för allt extra som sockel extra fönster extra dörr mm. så springer det ju iväg med
flera tusen.

Det är nog tveksamt om du hittar något annat hus i samma kvalite för ett lägre pris. Jag beställde 2 extra fönster i måndags och 500 spänn för ett fönster tycker inte jag verkar vara så farligt.
I mitt fall var det sidhöjden på långsidorna som fällde avgörandet och jag beställde dessutom den variant som är förhöjd 20 cm. Jag är själv 186 cm och skulle antagligen bli vansinnig om jag skulle gå omkring och huka samt slå sönder skallen varje gång jag gick omkring inne i växthuset. Sen anser jag att det är en klar fördel om tomaterna har 2 m att växa på innan de stöter i taket.
Någon större dörr anser jag mig inte ha behov av.
månkan
Extra 20 behöver jag nog inte. Min man är oxå 186, man han kommer nog bara in och fikar.
En fråga till ang willab. De har ett hus som ar 305x305. Tänkte det kunde ge lite lusthuskänsla
då det är fyrkantigt. Finns det någon praktisk anledning till att de flesta husen är avlånga??

Till Cilla: Ditt hus ser jättefint ut. Har ni gjutit hel bottenplatta? Hur skyddas träet i ramen för
väta då den ligger så nära marken? Och en sista fråga. Hur högt har du i nock och sidor?
Var inne på hemsidan och det finns ingen ordentlig ritning över måtten.
Såg att de också hade fyrkantiga hus.
Jonas70
Visst finns det angivet måtten på husen på Willabs hemsida.
Nu känner jag inte till Euro-serre så bra, men däremot har jag ett Juliana Sunseeker Plus 10 m2, och den kommer i alla fall med 4 fönster och dubbeldörr som standard.
månkan
Tjena Jonas
Cilla hade köpt ett växthus från Glasbacken.
Det var där det var lite snålt med måtten. Fördelen är att det är i trä och enkelt kan målas, laseras
i den färg man vill ha. Har precis byggt vackert staket och grind som laserats i mörk magogny.
Tänkte det skulle bli vackert om även växthuset fick den färgen. Nackdelen är väl att det måste
underhållas oftare. En fördel till är ett humant pris och att dubbeldörr och automatiska lucköppnare ingår. Euro-serre serien har högre sidor men inte dubbla dörrar och 4 fönster som standard. Tillägg, tillägg sweatingbullets.gif
frugb
Hej!
Jag får mitt Euro-Serre 4, 14,2 kvadrat på måndag :-)

Jag har kollat och jämfört (mars 2007) mellan Classicum och Willab, runt 14 kvadratmeters växthus (se min blogg, länk längst ner).

Skillnaden var ganska märkbar då Willab hade specialerbjudande - så mitt tips är att hålla utkik efter erbjudanden från Willab. Jag fick 20 cm förhöjt och sockeln gratis - detta erbjudande har de i typ mars varje år i butikerna.

Willab har från och med i år gratis säkerhetsglas i Euro-Serremodellerna - väldigt bra tycker jag. Glasen är mycket starkare samt spricker i miljoner småbitar som sitter ihop istället för stora vassa skärvor.

Åh - lycka till, det är en sådan glädje att äntligen få ett växthus!!!

Vänliga hälsningar frugb
Cilla999
Hej.

Sitter på jobbet nu, så jag har inga exakta mått, men i sidan är det 185 cm tror jag, och till taknocken g.gif .....ja, jag är 1,75 m lång, och jag når inte på långa vägar upp dit, med uppstäckt arm, fast jag står på tå. Så högt är det...! biggrin.gif

Vi har inte gjutit ngn bottenplatta, och inte heller gjutit ngn sockel. Vi (svärfar!!) har gjort en sockel av tyckimpregnerat trä, och, sen har vi grävt ut lite grann, lagt i grus, ett lager isolering (av ngt slag..) mer grus och sen sand. Skall nu lägga in plattor i hela golvet. Har planerat att endast odla i krukor. Förutom den planerade vindruvan. Har sparat ett hörn, där den skall planteras...

Cilla
månkan
Tack för svar. Jag gillar det här huset för att med lasering kan jag få det att smälta
in i miljön. Grannarna på kolonin kolonin tycker förhoppningsvis att det är vackert,
men jag behöver ju fråga dom först om det är ok. pga storleken.

kollba
CITAT (månkan @ 20-04-2007, 06:48) *
En fråga till ang willab. De har ett hus som ar 305x305. Tänkte det kunde ge lite lusthuskänsla
då det är fyrkantigt. Finns det någon praktisk anledning till att de flesta husen är avlånga??

Mitt hus är 3.09 x 3.09. Den extra bredden gör att man även har plats att odla i mitten.
Att växthus normalt är avlånga har förmodligen att göra med att ett fyrkantiga hus blir svårare att placera ju större de är. Eventuellt kan det ha med ljuset att göra också eftersom man vid sidorna får in fullt ljus både från sidan och taket.
Sen är det väl delvis gammal tradition.
CCE
Upplysningsvis kan jag informera om att sidohöjden på växthusen från glasbackens växthus är 1985mm. Invändigt!

Jag som bygger dem är själv 2 meter lång och jag vill kunna stå rakt inne i mina växthus var jag än befinner mig. Själva dörren är för övrigt 1865 mm så du som är 186 cm kan gå in utan att slå i huvudet såvida du inte har allt för höga tofflor på dig =)

På hemsidan är sidohöjden kallad takfotshöjd, vilket kanske är en term jag borde byta ut.
Skador från byggbranschen kanske.

Jag kan även tillägga att jag odlade physalis med fantastiskt resultat, men då var t.om. mina växthus för låga då physalisen blev nästan tre meter höga och tittade ut genom fönsterluckorna smile.gif

Men i övrigt önskar jag er all lycka till med era aluminiumhus.

MVH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon