Katarina70
Hej!

Räcker det med fönsterljuset som är nu (bor i zon 2-3) eller måste jag tränga in mina luktärter och krasseplantor som har börjat komma´upp nu under lysrören?

Gäller även mina stockrosor som är ca 5 veckor gamla.

Det finns mer plats i fönsterna än under de två ynka lysrören ;-)

Katarina
kerstin z5-6
kan du inte h dem ute under fiberduk istället , dagtid i alla fall ?
Katarina70
Menar du att man kan det? Trots att jag inte har varken växthus eller drivbänk? Kan jag ställa dom i lä bara då? Ska jag ta in dom över natten?

Kerstin, jag brukar läsa mer än jag skriver och du verkar vara så väldigt kunnig!

Katarina
Alexander-VG-zon3
mina luktärter har varit ute denna å förra veckan men dom har fått skydd om det blir frost .satte dom i söder och där är ju sommar i söder ( passar så dom inte torkar då dör dom ) , har även satt tomat,paprika,chili,prästkrage,bönväxter,solros där plus alla grodda perenner
Plain
I morse så var det 2 grader här i Stockholm och blåste småspik - då fick i alla fall mina plantor stanna inne - åtminstånde tills jag köpt de där små växthusen som finns på Jula.

Mvh

David
Anki V
Här i Sundsvall var det -2,5 men stigande igår morse när jag ställde ut det som blivit "för stort" att ha under lysrören.
De fick ett lager fiberduk över sig och de mådde aldeles utmärkt när jag kom hem i går eftermiddag igen. Tempen hade inte en gång under dagen varit högr än +3. Idag snöar det och är +-0

Nu har mina fått gå i en "hård skola" och fått börja avhärdningen redan före påsk. F.o m. nästa vecka hoppas jag att de kan vara ute på natten också med mer fiberduk över om det blir jättekallt.

Det som blivit för stort är: Riddarsporrar, flera olika sorters Blågull och Blåsalvia. De klarar mycket mer än man tror om man bara vänjer dom långsamt med uteliv, blåst och kyla.

/Anki
Lady Hamilton
Jag använder mig av denna typ av rabatt kant. Ett "ståltråds staket" (ca 30cm högt) som jag rullar ut och monterar upp där jag vill ha det. (Sticker ner botten piggarna i marken) Sedan kan jag placera växterna i en "hage" och täcka över dem med fiberduk om det behövs. (Fäster fiberduken med stenar så att "höjden" behålles) Sedan när jag har planterat ut mina växter tar jag upp å rullar i hop staketet och lägger undan det tills jag behöver det nästa gång
[attachment=1569:PICT7773.JPG][attachment=1570:PICT7774.JPG]
Gillan
Himla smart för att få en jämn höjd på fiberduken Ladyn tummenupp.gif . Själva brukar vi använda oss av de där " gröna vanliga bågarna som man har som stöd åt växterna. Det funkar det med. Blir tom lite billigare eftersom man använder det hela säsongen yes.gif
Lady Hamilton
Billigare? Det beror på HUR du räknar..........Jag får väldigt många kvadrat "hage" på en rulle........Nu har jag använt lite runt några träd men nog är det alla gånger 20m2 som min hage blir........
Gillan
giggle.gif , okej, det beror på hur man räknar! Men jag tänkte mer på att jag använder mina hela säsongen! Först som ställning till Fiberduken och sen för att stötta allt annat som växer! Gör du det med dina?
kerstin z5-6
Håller med -kan Anki kan du -ta dubbla lager om de ser sköra ut ...
Ta bara in vid ev nattfrost
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon